elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Assessing a Radar Display Concept for Large Flight Centric ATC Airspaces

Klünker, Carmo Sonja und Krüger, Katrin Sabrina und Finck, Tobias (2024) Assessing a Radar Display Concept for Large Flight Centric ATC Airspaces. In: 24th Integrated Communications, Navigation and Surveillance Conference, ICNS 2024. ICNS2024, 2024-04-23 - 2024-04-25, Washington D.C.. doi: 10.1109/ICNS60906.2024.10550700. ISBN 979-835039309-5. ISSN 2155-4943.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
951kB

Offizielle URL: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/10550700

Kurzfassung

The Flight Centric Air Traffic Control (FCA) concept is a rethink of the approach to air traffic control (ATC). It strives for more efficient and sustainable air traffic control, aiming to increase air traffic control officers (ATCO) productivity (flights per ATCO hour on duty) while concurrently reducing fuel consumption and minimizing CO2 emissions. The benefits of FCA are expected to increase the larger the airspace where the concept is applied. However, the larger the FCA airspace gets, the more impractical it is to display it to the ATCO in the conventional way: Presenting the airspace to be controlled in its entirety on the radar display. Hence, in the initial investigations of the Flight Centric ATC concept, the representation of the airspace, or more precisely the aircraft under control, was redesigned using several radar tiles. Originally, six tiles were available on this radar display, meaning that the maximum number of aircraft to be controlled was automatically restricted to six. Scaling was not possible and ATCO productivity was limited. This paper presents a possible approach for the design of a radar display, in which scalability is restored. This allows it to be used in the context of Flight Centric ATC without limiting ATCO productivity. The concept was evaluated by ten experts. Their feedback is also presented in the following.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/203064/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Assessing a Radar Display Concept for Large Flight Centric ATC Airspaces
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Klünker, Carmo SonjaCarmo.Kluenker (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-0763-715XNICHT SPEZIFIZIERT
Krüger, Katrin SabrinaTechnische Universität DresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Finck, TobiasTobias.Finck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6523-2692NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2024
Erschienen in:24th Integrated Communications, Navigation and Surveillance Conference, ICNS 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/ICNS60906.2024.10550700
ISSN:2155-4943
ISBN:979-835039309-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Flight Centric ATC, Sectorless, Human-Machine-Interface, Air Traffic Control, Air Traffic Management
Veranstaltungstitel:ICNS2024
Veranstaltungsort:Washington D.C.
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 April 2024
Veranstaltungsende:25 April 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Klünker, Carmo Sonja
Hinterlegt am:11 Jul 2024 13:47
Letzte Änderung:11 Jul 2024 13:47

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.