elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Validation of the Flight Centric ATC Concept using Hungary as an Example

Finck, Tobias und Klünker, Carmo Sonja und Paz Goncalves Martins, Ana (2025) Validation of the Flight Centric ATC Concept using Hungary as an Example. Journal of Air Transportation. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). ISSN 2380-9450. (eingereichter Beitrag)

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Flight Centric Air Traffic Control describes a new concept of airspace design and the way air traffic controllers work in an en route environment. The elimination of conventional sector boundaries and the associated change of air traffic controllers' working methods are intended to reduce the capacity bottlenecks of the steadily growing air traffic in Europe. The concept enables a more even distribution of the entire traffic volume among all controllers on duty, for example within one area control center, on the basis of a workload-based allocation. This even distribution and the elimination of the sector boundaries in turn lead to more capacity, both in the airspace itself and in the use of the total controller capacity. This means, that the same number of aircraft can be controlled with less controllers when applying the Flight Centric Air Traffic Control concept than in a sectorized airspace. In this paper, the latest research results collected within the framework of the Single European Sky Air Traffic Management Research Programme are discussed. The focus lies on the Human-in-the-Loop campaign, which was conducted by the German Aerospace Center in cooperation with Frequentis and HungaroControl for the Hungarian airspace.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/203012/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Validation of the Flight Centric ATC Concept using Hungary as an Example
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Finck, TobiasTobias.Finck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6523-2692NICHT SPEZIFIZIERT
Klünker, Carmo SonjaCarmo.Kluenker (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-0763-715XNICHT SPEZIFIZIERT
Paz Goncalves Martins, AnaAna.Martins (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1794-9987NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Erschienen in:Journal of Air Transportation
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:2380-9450
Status:eingereichter Beitrag
Stichwörter:Flight Centric ATC, HiTL Simulation, Sectorless
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung
Hinterlegt von: Finck, Tobias
Hinterlegt am:18 Dez 2024 09:08
Letzte Änderung:18 Dez 2024 09:08

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.