elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Flight Centric ATC: Reflecting Three Years of Research on an Efficient and Eco-friendly Air Traffic

Finck, Tobias und Klünker, Carmo Sonja und Weber, Mara (2024) Flight Centric ATC: Reflecting Three Years of Research on an Efficient and Eco-friendly Air Traffic. In: Transport Reseach Arena 2024 - Conference proceedings. Transport Research Arena 2024, 2024-04-15 - 2024-04-18, Dublin, Irland.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

This paper presents the Flight Centric ATC (FCA) concept, which has been investigated as part of the Single European Sky Air Traffic Management Re-search (SESAR) 2020 Programme over the last three years, combining the increase of airspace efficiency with the aspect of environmental sustainabil-ity. The FCA concept distance itself from the classical airspace structure consisting of sectors in which in Europe typically one controller team is re-sponsible for all aircraft. Instead, the FCA airspace is seen as a uniform area in which several controllers are each responsible for a certain amount of air-craft. In combination with other conceptual approaches such as the Free Route Airspace and the use of controller support tools such as the Conflict Detection & Resolution, flight trajectories in FCA can be optimized and con-flict situations between two or more aircraft can be solved with the least pos-sible trajectory deviations. The concept also enables a better distribution of the overall workload among all controllers, avoiding the overloading of indi-vidual controllers and making more effective use of their capacities. With those effects, FCA enables a reduction in the total fuel required and at the same time decreases the emission of environmentally harmful CO2.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/202758/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Flight Centric ATC: Reflecting Three Years of Research on an Efficient and Eco-friendly Air Traffic
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Finck, TobiasTobias.Finck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6523-2692NICHT SPEZIFIZIERT
Klünker, Carmo SonjaCarmo.Kluenker (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-0763-715XNICHT SPEZIFIZIERT
Weber, MaraMara.Weber (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-3039-1292NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2024
Erschienen in:Transport Reseach Arena 2024 - Conference proceedings
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:Air Traffic Management, Flight Centric ATC, Fuel Efficiency, SESAR 2020
Veranstaltungstitel:Transport Research Arena 2024
Veranstaltungsort:Dublin, Irland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:15 April 2024
Veranstaltungsende:18 April 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Finck, Tobias
Hinterlegt am:11 Dez 2024 15:14
Letzte Änderung:11 Dez 2024 15:14

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.