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Hybrid Laminar Flow Control Activities within the Frame of Clean Sky 2

Bismark, Alexander Heinz und Radestock, Martin und Wahlich, Martin und Milot, Matthieu und Menchel, Kfir und Cruz, David (2024) Hybrid Laminar Flow Control Activities within the Frame of Clean Sky 2. AIAA SciTech 2024 Forum, 2024-01-08 - 2024-01-12, Orlando, FL, USA. doi: 10.2514/6.2024-1303.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2024-1303

Kurzfassung

Reducing the environmental footprint of passenger aircraft is one of the most important challenges the aircraft industry is facing today. A decrease of fuel burn and consequently also CO2 plays an essential role in defining next generation aircraft. Obviously, any means to lower cruise drag are to be explored, where Hybrid Laminar Flow Control (HLFC) is one promising option. By influencing the boundary layer of a wing section in a way that delays the transition of the flow from laminar to turbulent, i.e. by increasing the laminar flow wing surface region, a significant drag reduction can be achieved. Within the Clean Sky 2 programme HLFC activities were focused on maturing existing HLFC principles with the goal to provide solutions which can be easily adapted for industrial needs of aircraft manufacturers. During the last eight years the HLFC activities concentrated on developing and maturing manufacturing technologies for HLFC up to a Technology Readiness Level (TRL) 5/6. Moreover, an innovative and simplified HLFC system was elaborated and its system integration into a wing was demonstrated with a final maturity of TRL 4. This paper aims to give an overview of the work performed and describes the chosen design approach to achieve an overall solution for an HLFC wing. In the end, the final overall solution and its key features is explained on a ground-based demonstrator manufactured within the programme.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/202374/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Hybrid Laminar Flow Control Activities within the Frame of Clean Sky 2
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bismark, Alexander HeinzAlexander.Bismark (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8150-9877152365594
Radestock, MartinMartin.Radestock (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9918-3315152365595
Wahlich, MartinMartin.Wahlich (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Milot, MatthieuMatthieu.Milot (at) sonaca.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Menchel, KfirKfir.Menchel (at) sonaca.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cruz, DavidDavid.Cruz (at) aernnova.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-1303
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hybrid Laminar Flow Control, European Union, HLFC, Cleansky, Laminarity
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech 2024 Forum
Veranstaltungsort:Orlando, FL, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 Januar 2024
Veranstaltungsende:12 Januar 2024
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Sichere Systeme und System Engineering
Institut für Flugsystemtechnik
Institut für Systemleichtbau > Adaptronik
Institut für Systemleichtbau
Hinterlegt von: Bismark, Alexander Heinz
Hinterlegt am:05 Feb 2024 08:14
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:02

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