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Capturing Unsteady Flow Phenomena at High Speed Stall Conditions by Adaptation and Application of cryogenic PIV

Bosbach, Johannes und Konrath, Robert und Geisler, Reinhard und Philipp, Florian und Agocs, Janos und Kühn, Christian und Koop, Lars (2024) Capturing Unsteady Flow Phenomena at High Speed Stall Conditions by Adaptation and Application of cryogenic PIV. In: AIAA SciTech 2024 Forum (2665), 1 - 19. AIAA SciTech Forum and Exposition 2024, 2024-01-08 - 2024-01-12, Orlando, USA. doi: 10.2514/6.2024-2665. ISBN 978-1-62410-711-5.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/6.2024-2665

Kurzfassung

We measured and characterized the flow around a full-span, generic passenger aircraft model under buffet conditions at Mach numbers up to Ma=0.9, Reynolds numbers up to Ra=25 Mio and angles of attack up to about 7° by adapting and employing the cryogenic Particle Image Velocimetry technique in the European Transonic Windtunnel (ETW). Three different scenarios, involving buffet on the main wing, interaction of the buffet-wake with the horizontal tail plane and buffet-phenomena in the vicinity of the engine nacelle were addressed in three dedicated wind-tunnel entries incorporating a variety of fields of view. To enable these measurements and to improve performance, reliability and data quality under the harsh experimental conditions at ETW, we carried out a comprehensive extension and upgrade of the cryoPIV measurement system. As a result, three different stereo PIV systems, involving one state of the art high-speed and two novel multi-pulse PIV systems, were installed into the test section and operated during the tests. The captured flow fields clearly reflect the large- and small-scale flow structures involved in the highly three-dimensional flow. Beside the position and shape of the shock waves the turbulent wake of the wing and its interaction with the horizontal tail plane is revealed by both, instantaneous and mean velocity and fluctuation fields. The overlapping measurement fields show a very good agreement among different measurement positions and systems.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/202369/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:eISBN: 978-1-62410-711-5
Titel:Capturing Unsteady Flow Phenomena at High Speed Stall Conditions by Adaptation and Application of cryogenic PIV
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bosbach, Johannesjohannes.bosbach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1531-127X152500688
Konrath, RobertRobert.Konrath (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geisler, Reinhardreinhard.geisler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0006-8838-3713NICHT SPEZIFIZIERT
Philipp, FlorianFlorian.Philipp (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Agocs, Janosjanos.agocs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kühn, ChristianEuropean Transonic Windtunnel GmbH (ETW), 51147 Cologne, Germany, chk (at) etw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koop, Larslars.koop (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2024
Erschienen in:AIAA SciTech 2024 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-2665
Seitenbereich:1 - 19
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISBN:978-1-62410-711-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:ryogenic Particle Image Velocimetry, European Transonic Windtunnel (ETW), transonic buffet, multi-pulse PIV, ice particles
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech Forum and Exposition 2024
Veranstaltungsort:Orlando, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 Januar 2024
Veranstaltungsende:12 Januar 2024
Veranstalter :AIAA
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:06 Feb 2024 16:16
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:02

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