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IRSA 2023 Proceedings: Waste Energy AC Technologies in H2-Multiple Units

Kordel, Markus und Heeland, Matthew Maikel und Knetsch, Kevin (2024) IRSA 2023 Proceedings: Waste Energy AC Technologies in H2-Multiple Units. In: IRSA 2023 : Tagungsband/proceedings: Aachen, Germany 22-23 November 2023, Seiten 561-581. IRSA 2023, 2023-11-22 - 2023-11-23, Aachen. doi: 10.18154/RWTH-2024-00257.

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35MB

Offizielle URL: https://publications.rwth-aachen.de/record/976473

Kurzfassung

The Heating Ventilation and Air Conditioning (HVAC) systems require up to 40 % of the overall energy demand in regional railway vehicles. Improving efficiency of the whole train system is especially important in non-catenary or hybrid rolling stock, such as hybrid fuel cell multiple units. One approach can be the usage of unused energy (waste energy), which can be waste heat and pressure energy between tank and fuel cell system. Currently no market ready systems for rolling stock exist to utilize this waste energy and the potential of novel systems is not investigated sufficiently. Here we show a simulative investigation of a metal hydride refrigeration system and an absorption refrigeration system in a generic thermal car body. The results are evaluated on the basis of European standards (e.g. EN 50591) and two realistic tracks in Spain. The potential annual energy savings are highly climate zone dependent and vary between 795 kWh/a and 6106 kWh/a for the absorption refrigeration system and between 1547 kWh/a and 13226 kWh/a for the Hydrogen Powered Air Conditioning (HyPAC) system. The absorption refrigeration system is more sensitive to fluctuating fuel cell loads, whereas the HyPAC shows similar improvements for both tracks. Reducing HVAC energy demand needs to be investigated further and especially further improvements in the system design (sizing, material selection) can increase the energy improvements in future.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/202183/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:IRSA 2023 Proceedings: Waste Energy AC Technologies in H2-Multiple Units
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kordel, MarkusMarkus.Kordel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2297-5936NICHT SPEZIFIZIERT
Heeland, Matthew MaikelWabtec CorporationNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knetsch, KevinWabtec CorporationNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:21 Februar 2024
Erschienen in:IRSA 2023 : Tagungsband/proceedings: Aachen, Germany 22-23 November 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.18154/RWTH-2024-00257
Seitenbereich:Seiten 561-581
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Nießen, NilsRWTH Aachen UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schindler, ChristianRWTH Aachen UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Rolling Stock, Fuel Cell powertrain, HVAC, Metal Hydrides, Absorption AC, hydrogen
Veranstaltungstitel:IRSA 2023
Veranstaltungsort:Aachen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 November 2023
Veranstaltungsende:23 November 2023
Veranstalter :Research Center Railways -RWTH Aachen, Eurailpress - DVV Media Group
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - FFAE - Fahrzeugkonzepte, Fahrzeugstruktur, Antriebsstrang und Energiemanagement, V - ProCo - Propulsion and Coupling
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugenergiekonzepte
Hinterlegt von: Kordel, Markus
Hinterlegt am:28 Feb 2024 15:56
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:02

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