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Stability Analysis of Laminar Separation Bubbles on Airfoils

de Rosa, Donato und Hein, Stefan und Franco, Juan und Tocci, Francesco (2024) Stability Analysis of Laminar Separation Bubbles on Airfoils. In: AIAA SciTech 2024 Forum, Seiten 1-12. AIAA SciTech Forum and Exposition 2024, 2024-01-08 - 2024-01-12, Orlando, USA. doi: 10.2514/6.2024-1358. ISBN 978-1-62410-711-5.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2024-1358

Kurzfassung

Laminar-to-turbulent transition prediction is of practical interest in aircraft design since aerodynamic quantities such as the drag are affected by the extent of the laminar, transitional and turbulent region. Local stability theory (LST) and parabolized stability equations (PSE), in conjunction with the $e^N$-method, have proven to be effective tools for predicting the transition location of attached boundary-layers. From a physical point of view, the application of these stability analysis tools should be restricted to the laminar region of the flow. The aim of this work is to apply these tools to flows exhibiting laminar separation bubbles with turbulent reattachment, i.e., transition occurs inside the bubble, and to compare the corresponding N-factor results with transition onset data from Large Eddy Simulations (LES). Two test cases are studied, the SD7003 airfoil at $Re_\infty=6.0 \times 10^4$ and the NACA 0015 airfoil at $Re_\infty=1.8 \times 10^5$. The results confirm the effectiveness of the PSE methodology in analyzing convective instabilities within laminar separation bubbles, with N-factor predictions showing consistent correlation with the turbulent kinetic energy fields in the LES. However, future work is required to identify specific mechanisms driving the laminar-turbulent transition within the LES computations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/201849/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Zusätzliche Informationen:eISBN: 978-1-62410-711-5
Titel:Stability Analysis of Laminar Separation Bubbles on Airfoils
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
de Rosa, DonatoCentro Italiano Ricerche Aerospaziali /CIRA)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanStefan.Hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Franco, JuanJuan.Franco (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8391-8356151907154
Tocci, FrancescoFrancesco.Tocci (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6764-5338NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2024
Erschienen in:AIAA SciTech 2024 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-1358
Seitenbereich:Seiten 1-12
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISBN:978-1-62410-711-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:separation bubble, transition
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech Forum and Exposition 2024
Veranstaltungsort:Orlando, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 Januar 2024
Veranstaltungsende:12 Januar 2024
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Hein, Dr.-Ing. Stefan
Hinterlegt am:30 Jan 2024 11:12
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:02

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