elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Do car drivers respond differently to fuel price changes? Evidence from German household data

Khanna, Arpita und Dubernet, Ilka und Jochem, Patrick (2023) Do car drivers respond differently to fuel price changes? Evidence from German household data. Transportation. Springer. doi: 10.1007/s11116-023-10431-y. ISSN 0049-4488.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
1MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s11116-023-10431-y

Kurzfassung

For cutting down greenhouse gas emissions in road transport, core economic measures are relying on the response to increasing fuel prices -- i.e., the fuel price elasticity. A focal point of the effectiveness of these measures is the heterogeneity in fuel price elasticities of different vehicle users. These effects were often neglected in the transport related literature and were only incorporated recently. The resulting results show, however, sometimes contradicting conclusions on influencing parameters such as income, region-type or household size. In this paper, we used a pooled OLS model estimated on a German refuelling diary data set and analysed the impact of various household level characteristics on fuel price elasticities through an analysis of interaction terms and their marginal effects. This analysis provides a cornerstone in this discussion in the context of fuel price elasticities. We found out that the overall results contrast the existing literature by identifying heterogeneity in fuel price elasticities among German households for different socio-economic and regional characteristics. The results are highly relevant for policy modellers and for introducing effective policy measures for mitigating greenhouse gas emissions in road transport.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/201714/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Do car drivers respond differently to fuel price changes? Evidence from German household data
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Khanna, ArpitaArpita.Khanna (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dubernet, Ilkailka.dubernet (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4130-8303NICHT SPEZIFIZIERT
Jochem, PatrickPatrick.Jochem (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7486-4958NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 Oktober 2023
Erschienen in:Transportation
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1007/s11116-023-10431-y
Verlag:Springer
ISSN:0049-4488
Status:veröffentlicht
Stichwörter:fuel price, elasticity, heterogeneity, Germany, price elasticity
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - VMo4Orte - Vernetzte Mobilität für lebenswerte Orte, V - Ökonver II
Standort: Berlin-Adlershof , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrsforschung > Verkehrsmärkte und -angebote
Institut für Vernetzte Energiesysteme > Energiesystemanalyse, ST
Hinterlegt von: Dubernet, Dr Ilka
Hinterlegt am:16 Jan 2024 17:18
Letzte Änderung:29 Jan 2024 12:52

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.