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Comparison of different noise sources for the simulative cabin noise assessment of an electrically propelled regional aircraft

Huepel, Yannik und Blech, Christopher und Franco, Andrea und Delfs, Jan Werner und Kirsch, Bastian und Langer, Sabine (2023) Comparison of different noise sources for the simulative cabin noise assessment of an electrically propelled regional aircraft. In: INTER-NOISE 2023. INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings NoiseCon71, West Lafayette IN - InterNoise23. INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings, InterNoise23, 2023-08-20 - 2023-08-23, Chiba, Japan. doi: 10.3397/IN_2023_0634.

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Kurzfassung

The rising number of passengers transported by aircraft leads to more flight traffic, further increasing the environmental impact of the aviation sector. In order to combat the growing environmental impact, the Cluster of Excellence Sustainable and Energy Efficient Aviation of TU Braunschweig aims to advance research towards a climate neutral aviation industry, especially with the design of an electrically propelled short-range regional aircraft, among others. In the conscience of passengers, the focus is also shifted towards a healthy and comfortable travel experience. One of the main factors influencing these aspects is noise inside the aircraft cabin. A lower noise impact can help increase the technology acceptance and further push towards more sustainable airborne transport solutions. This contribution aims to simulatively assess and compare the sound pressure levels inside the passenger cabin of an electric propeller aircraft. The focus is laid on two of the most important noise sources: the tonal propeller excitation as well as the sound field beneath the turbulent boundary layer. The paper presents a wave-resolving FE model considering both sources and shows, which sound pressure levels can be expected, while also comparing the frequency spectra separately, therefore enabling early design changes to help reduce the cabin noise.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/201433/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Comparison of different noise sources for the simulative cabin noise assessment of an electrically propelled regional aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Huepel, Yanniky.huepel (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Blech, Christopherc.blech (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Franco, AndreaAndrea.Franco (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delfs, Jan WernerJan.Delfs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8893-1747149011197
Kirsch, Bastianb.kirsch (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Langer, Sabines.langer (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Erschienen in:INTER-NOISE 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.3397/IN_2023_0634
Verlag:INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings NoiseCon71, West Lafayette IN - InterNoise23
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Cabin Noise, TAU, RANS, Distributed Propulsion, DISCO++, APE+VCE
Veranstaltungstitel:INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings, InterNoise23
Veranstaltungsort:Chiba, Japan
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:20 August 2023
Veranstaltungsende:23 August 2023
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Hinterlegt von: Franco, Andrea
Hinterlegt am:19 Dez 2023 11:46
Letzte Änderung:06 Mai 2024 12:33

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