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A framework to simulate and to auralize the sound emitted by aircraft engines

Moreau, Antoine und Prescher, Andrej und Schade, Stephen und Dang, Maikhanh und Jaron, Robert und Guerin, Sebastien (2023) A framework to simulate and to auralize the sound emitted by aircraft engines. Inter-Noise 2023, 2023-08-20 - 2023-08-23, Chiba, Japan. doi: 10.3397/IN_2023_1073.

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Kurzfassung

In civil aviation, the well-established Effective Perceived Noise Level (EPNL) has remained, so far, a simple but reliable psycho-acoustic metric, representing the backbone of noise regulation politics and leading to quieter aircraft turbofan engines. However, the recent changes induced by further acoustic optimization of engines, or the introduction of innovative designs, suggest that a more refined assessment than the sole EPNL metric is needed, which is based on sound auralization. The paper presents a framework of simulation tools that are currently being developed at the DLR Engine Acoustics Department with the goal of assessing novel designs at a very early development stage. This framework allows to simulate acoustically an engine flyover and to produce audible signals as perceived by a virtual observer standing on the ground. The source calculation is performed by the tool PropNoise and relies on analytical physics-based models for the fan noise sources, and Stone’s semi-empirical jet noise model. The subsequent tool VIOLIN simulates the propagation of sound through the atmosphere and the ground reflection effects. Finally, the spectrograms of the broadband and tonal noise components are converted to audible sound by the auralization tool CORAL. The procedure is applied to a realistic engine test case and compared with experimentally recorded sound.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/200341/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A framework to simulate and to auralize the sound emitted by aircraft engines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Moreau, Antoineantoine.moreau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Prescher, AndrejDLR ATNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schade, StephenStephen.Schade (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6381-0284148005540
Dang, MaikhanhMaikhanh.Dang (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jaron, RobertRobert.Jaron (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5676-8161148005542
Guerin, SebastienSebastien.Guerin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.3397/IN_2023_1073
Status:veröffentlicht
Stichwörter:engine noise, auralization, sound synthesis, virtual flyover
Veranstaltungstitel:Inter-Noise 2023
Veranstaltungsort:Chiba, Japan
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:20 August 2023
Veranstaltungsende:23 August 2023
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Moreau, Antoine
Hinterlegt am:04 Dez 2023 08:49
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:00

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