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Model-Based Controller Design for Active Gust Load Alleviation of an Experimental Flexible Wing

Stalla, Felix und Kier, Thiemo und Evangelisti, Luca (2023) Model-Based Controller Design for Active Gust Load Alleviation of an Experimental Flexible Wing. In: Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2023 (DLRK). Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V. (DGLR). 72. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, 2023-09-19 - 2023-09-21, Stuttgart, Deutschland. doi: 10.25967/610442.

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Offizielle URL: https://publikationen.dglr.de/?tx_dglrpublications_pi1[document_id]=610442

Kurzfassung

Alleviating gust and maneuver induced loads acting on the wing of a transport aircraft allows to reduce structural weight, which in turn improves fuel economy and environmental friendliness. This is why active load control is being investigated for future aircraft configurations. In this paper the model-based design of a gust load alleviation control law is described. The controller shall be tested in an upcoming wind tunnel experiment, conducted within the oLAF project (optimal load-adaptive aircraft) of the German Aerospace Center (DLR). The oLAF reference configuration is a long-range transport aircraft, with a high aspect ratio swept wing. The aeroservoeolastic modeling uses the VarLoads environment to construct a structural model in the modal domain, coupled with an aerodynamic model employing the doublet lattice method. The Loewner Framework is found to deliver excellent results when applied for gust modeling, as well as for model order reduction. The gust load controller is synthesized using H-infinity optimal control, taking robustness requirements into account. The performance is evaluated in a nonlinear simulation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/199993/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Model-Based Controller Design for Active Gust Load Alleviation of an Experimental Flexible Wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stalla, Felixfelix.stalla (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-9930-7956147809906
Kier, ThiemoThiemo.Kier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6210-6295NICHT SPEZIFIZIERT
Evangelisti, LucaLuca.Evangelisti (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6162-8326NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 November 2023
Erschienen in:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2023 (DLRK)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.25967/610442
Verlag:Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V. (DGLR)
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Gust Load Alleviation; Flexible Wing; Aeroservoelasticity; Loewner Framework; H-infinity control
Veranstaltungstitel:72. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress
Veranstaltungsort:Stuttgart, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 September 2023
Veranstaltungsende:21 September 2023
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V. (DGLR)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung, L - Flugzeugsysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Stalla, Julius Felix
Hinterlegt am:30 Nov 2023 17:10
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:00

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