Stalla, Felix und Kier, Thiemo und Evangelisti, Luca (2023) Model-Based Controller Design for Active Gust Load Alleviation of an Experimental Flexible Wing. In: Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2023 (DLRK). Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V. (DGLR). 72. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, 2023-09-19 - 2023-09-21, Stuttgart, Deutschland. doi: 10.25967/610442.
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Offizielle URL: https://publikationen.dglr.de/?tx_dglrpublications_pi1[document_id]=610442
Kurzfassung
Alleviating gust and maneuver induced loads acting on the wing of a transport aircraft allows to reduce structural weight, which in turn improves fuel economy and environmental friendliness. This is why active load control is being investigated for future aircraft configurations. In this paper the model-based design of a gust load alleviation control law is described. The controller shall be tested in an upcoming wind tunnel experiment, conducted within the oLAF project (optimal load-adaptive aircraft) of the German Aerospace Center (DLR). The oLAF reference configuration is a long-range transport aircraft, with a high aspect ratio swept wing. The aeroservoeolastic modeling uses the VarLoads environment to construct a structural model in the modal domain, coupled with an aerodynamic model employing the doublet lattice method. The Loewner Framework is found to deliver excellent results when applied for gust modeling, as well as for model order reduction. The gust load controller is synthesized using H-infinity optimal control, taking robustness requirements into account. The performance is evaluated in a nonlinear simulation.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/199993/ | ||||||||||||||||
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Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag) | ||||||||||||||||
Titel: | Model-Based Controller Design for Active Gust Load Alleviation of an Experimental Flexible Wing | ||||||||||||||||
Autoren: |
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Datum: | 3 November 2023 | ||||||||||||||||
Erschienen in: | Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2023 (DLRK) | ||||||||||||||||
Referierte Publikation: | Ja | ||||||||||||||||
Open Access: | Ja | ||||||||||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||||||||||
In SCOPUS: | Nein | ||||||||||||||||
In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||||||||||
DOI: | 10.25967/610442 | ||||||||||||||||
Verlag: | Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V. (DGLR) | ||||||||||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||||||||||
Stichwörter: | Gust Load Alleviation; Flexible Wing; Aeroservoelasticity; Loewner Framework; H-infinity control | ||||||||||||||||
Veranstaltungstitel: | 72. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress | ||||||||||||||||
Veranstaltungsort: | Stuttgart, Deutschland | ||||||||||||||||
Veranstaltungsart: | nationale Konferenz | ||||||||||||||||
Veranstaltungsbeginn: | 19 September 2023 | ||||||||||||||||
Veranstaltungsende: | 21 September 2023 | ||||||||||||||||
Veranstalter : | Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V. (DGLR) | ||||||||||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||||||
HGF - Programm: | Luftfahrt | ||||||||||||||||
HGF - Programmthema: | Effizientes Luftfahrzeug | ||||||||||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt | ||||||||||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | L EV - Effizientes Luftfahrzeug | ||||||||||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung, L - Flugzeugsysteme | ||||||||||||||||
Standort: | Oberpfaffenhofen | ||||||||||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik | ||||||||||||||||
Hinterlegt von: | Stalla, Julius Felix | ||||||||||||||||
Hinterlegt am: | 30 Nov 2023 17:10 | ||||||||||||||||
Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 21:00 |
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