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Towards Local Application of Data-Driven Turbulence Modeling based on Field Inversion and Machine Learning

Nishi, Yasunari und Knopp, Tobias und Probst, Axel und Grabe, Cornelia und Krumbein, Andreas (2023) Towards Local Application of Data-Driven Turbulence Modeling based on Field Inversion and Machine Learning. In: 21. STAB-Workshop - Jahresbericht 2023, Seiten 148-149. 21. STAB-Workshop, 2023-11-07 - 2023-11-08, Göttingen, Germany.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
634kB

Offizielle URL: https://www.dlr.de/as/Portaldata/5/Resources/dokumente/veranstaltungen/stab_workshop/Jahresbericht2023.pdf

Kurzfassung

Recent advancement in data-driven turbulence modeling has shown the potential of the usage of machine learning techniques to enhance classical Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS) turbulence models. However, one of the main limitations of the current data-driven approaches includes their limited applicability to flows that are very similar to the training cases. Moreover, when dataaugmented model is applied to out-of-training flow scenarios, the predictive accuracy is often harmed, i.e., the data-driven turbulence model provides worse prediction than the baseline model. While efforts have recently been made to address such robustness and generalizability issues of data-driven methods by improving the training strategy (e.g., [1,2]), we present a sensor-based approach towards more general data-driven models here, namely the local activation or deactivation of (different) model augmentations depending on the local flow state. For this, physics-based classical sensors and also machine learning classifiers could potentially be used.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/199312/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Towards Local Application of Data-Driven Turbulence Modeling based on Field Inversion and Machine Learning
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Nishi, YasunariYasunari.Nishi (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knopp, TobiasTobias.Knopp (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3161-5353NICHT SPEZIFIZIERT
Probst, AxelAxel.Probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grabe, Corneliacornelia.grabe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6028-2757NICHT SPEZIFIZIERT
Krumbein, AndreasAndreas.Krumbein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2772-7328148176035
Datum:November 2023
Erschienen in:21. STAB-Workshop - Jahresbericht 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 148-149
Name der Reihe:Jahresbericht
Status:veröffentlicht
Stichwörter:turbulence, data-driven turbulence modeling, adverse pressure gradient
Veranstaltungstitel:21. STAB-Workshop
Veranstaltungsort:Göttingen, Germany
Veranstaltungsart:Workshop
Veranstaltungsbeginn:7 November 2023
Veranstaltungsende:8 November 2023
Veranstalter :DLR, STAB
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung, D - HighPoint
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Hinterlegt von: Nishi, Yasunari
Hinterlegt am:06 Dez 2023 11:47
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:59

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