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Predicting Deviation of Flight Entry into Air Sector using Machine Learning Techniques

Klotergens, Christian und Acevedo, Cristina und Firmansyah, Indra und Antiqui, Leonardo und Madhusudhanan, Kiran und Jameel, Mohsan (2023) Predicting Deviation of Flight Entry into Air Sector using Machine Learning Techniques. In: 42nd IEEE/AIAA Digital Avionics Systems Conference, DASC 2023. 42nd AIAA/IEEE Digital Avionics Systems Conference (DASC), 2023-10-01 - 2023-10-05, Barcelona, Spain. doi: 10.1109/DASC58513.2023.10311263. ISBN 979-835033357-2. ISSN 2155-7195.

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Kurzfassung

The management of air traffic is a complex task that requires ensuring the safety and efficiency of aircraft trajectories when transiting from one airspace sector into another. This work explores the use of historical flight data to predict if a flight will commit to the planned entry point when entering an airspace sector. To achieve this, we propose a feature engineering method that can be employed to convert raw flight data into a matrix which captures flight count information in predefined grids. This matrix is referred to as the Air Space Occupancy Grid (ASOG) and it captures the state of traffic in an airspace sector and its immediate vicinity. Experiments are performed using the Swedish Civil Air Traffic Control (SCAT) dataset. To predict whether an aircraft will deviate from its planned entry point, supervised machine learning algorithms are used to train a model. Through experiments on real-world data, we showcase that ASOG provides a systematic way of incorporating the state of the airspace sector and improving the performance of prediction models compared to simple features. The prediction output can be used to notify human air traffic controllers in advance about potential deviation to flight plan upon entry to an airspace sector. This can improve the planning process of air traffic controllers in their work in maintaining safe and efficient air traffic.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/199005/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung, Vortrag)
Titel:Predicting Deviation of Flight Entry into Air Sector using Machine Learning Techniques
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Klotergens, ChristianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Acevedo, CristinaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Firmansyah, IndraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Antiqui, LeonardoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Madhusudhanan, KiranNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jameel, MohsanFL-LASNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 Oktober 2023
Erschienen in:42nd IEEE/AIAA Digital Avionics Systems Conference, DASC 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/DASC58513.2023.10311263
ISSN:2155-7195
ISBN:979-835033357-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Prediction, digital Assistant, en-route, Machine Learning, Data Analysis
Veranstaltungstitel:42nd AIAA/IEEE Digital Avionics Systems Conference (DASC)
Veranstaltungsort:Barcelona, Spain
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 Oktober 2023
Veranstaltungsende:5 Oktober 2023
Veranstalter :AIAA/ IEEE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung, L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Hinterlegt von: Jameel, Mohsan
Hinterlegt am:15 Nov 2023 11:11
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:59

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