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New method to separate turbulence statistics of fan rotor wakes from background flow

Coutinho Caldas, Luciano und Meyer, Robert (2023) New method to separate turbulence statistics of fan rotor wakes from background flow. Experiments in Fluids, 64 (2), Seiten 1-17. Springer Nature. doi: 10.1007/s00348-023-03576-0. ISSN 0723-4864.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.1007/s00348-023-03576-0

Kurzfassung

The separation of turbulence parameters such as turbulence intensity and integral length scale of fan rotor wakes from background fow from unsteady velocity data is a challenge. The two processes are overlapped, and typically, very few samples of the data are taken inside the rotor wakes, making it hard to perform any spectral analysis. This work proposes a new time domain approach to separate the two processes by using two suitable data tapers. The unsteady velocity cyclic variance distribution is used as reference to establish the border between the blade wakes and the background fow. Results indicate an increase in wake turbulence levels and a slight increase in background turbulence levels with the increase in fan blade loading. The integral length scale of the rotor wakes did not change considerably among the diferent fan loading analyzed. This contrasts with the values observed for the background fow, which decreased with increasing of fan loading. The rotor wakes seem to be anisotropic, regardless of the fan operating point.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/198422/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:New method to separate turbulence statistics of fan rotor wakes from background flow
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Coutinho Caldas, Lucianoluciano.caldas (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meyer, RobertRobert.Meyer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0005-5241-1818NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 Januar 2023
Erschienen in:Experiments in Fluids
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:64
DOI:10.1007/s00348-023-03576-0
Seitenbereich:Seiten 1-17
Verlag:Springer Nature
ISSN:0723-4864
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hot-wire, Turbulence analyse, Cyclostationary, Rotor wake turbulence analysis, Integral length scale
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Caldas, Luciano
Hinterlegt am:30 Okt 2023 09:44
Letzte Änderung:26 Mär 2024 13:18

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