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ON THE SECONDARY FLOW SYSTEM OF AN AGGRESSIVE INTER COMPRESSOR DUCT

Fritz, Stefan und Dygutsch, Thomas und Kasper, Aaron und Hergt, Alexander und Grund, Sebastian und Flamm, Jasmin und Lejon, Marcus und Sahota, Harsimar (2023) ON THE SECONDARY FLOW SYSTEM OF AN AGGRESSIVE INTER COMPRESSOR DUCT. In: ASME Turbo Expo 2023: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2023, GT2023 (102479). ASME. ASME 2023, 2023-06-26 - 2023-06-30, Boston, Massachusetts, USA. doi: 10.1115/GT2023-102479. ISBN 978-079188703-5.

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Kurzfassung

In the last decades much effort has been spent in optimizing the performance of the rotating components of the compression system of civil aircraft engines. While these components are highly optimized, further improvements are limited. In this light, the interfaces between these components are coming into focus of research. Especially the inter compressor duct (ICD) is offering a high potential. Due to a more aggressive design, the length of the whole engine can be reduced. Shorter and thus lighter engines are leading to further fuel savings for the next engine generation. The design of current ICDs is very conservative because of high uncertainties in design space. An extensive test campaign on two very aggressive ICD designs has been conducted at an annular cascade at German Aerospace Center (DLR) Cologne to explore these limitations and a vast amount of test data has been gathered. The test section is comprised of LPC-OGVs, struts and HPC-IGVs. To simulate the influence of the last rotor of the LPC and to vary the incidence of the OGV, a move-able swirler is placed in front of the OGV. This simplification results in differences relative to a real rotor outlet flow. Through geometrical restriction, the ability to move the swirler can only be achieved by adding partial gaps in the rear part of the swirler at hub and shroud. These gaps have a huge impact on the secondary flow structure of the swirler outflow and therefore, the inflow of the ICD. In this paper, the secondary flow system of an aggressive ICD is analyzed in detail by the means of experimentally validated CFD simulations. Attention is given to the impact of the stationary swirler on the secondary flow system. Furthermore, a recommendation for future experimental setups with respect to the described effects is concluded.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/198227/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Gefördert durch LuFo VI-2 mit der Fördernummer 20Q2110C
Titel:ON THE SECONDARY FLOW SYSTEM OF AN AGGRESSIVE INTER COMPRESSOR DUCT
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fritz, StefanStefan.Fritz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-7371-4269145074530
Dygutsch, Thomasthomas.dygutsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9679-5124NICHT SPEZIFIZIERT
Kasper, AaronAaron.Kasper (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hergt, AlexanderAlexander.Hergt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-1643-7326147515690
Grund, SebastianDLR-ATNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Flamm, Jasminjasmin.flamm (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lejon, MarcusGKN Aerospace Sweden ABNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sahota, HarsimarMTUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 Juni 2023
Erschienen in:ASME Turbo Expo 2023: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:GT2023
DOI:10.1115/GT2023-102479
Verlag:ASME
Name der Reihe:TurboExpo
ISBN:978-079188703-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Inter-Compressor-Duct, Axial Compressor Aerodynamics, Test Rig Design, Secondary Flow System
Veranstaltungstitel:ASME 2023
Veranstaltungsort:Boston, Massachusetts, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:26 Juni 2023
Veranstaltungsende:30 Juni 2023
Veranstalter :ASME
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Fritz, Stefan
Hinterlegt am:23 Okt 2023 10:28
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:58

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