elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Weather-Optimized Individual Routes in a Global Scenario

Kuenz, Alexander und Lau, Alexander und Ehlers, Thorsten und Sanaei, Rasoul (2023) Weather-Optimized Individual Routes in a Global Scenario. In: 42nd IEEE/AIAA Digital Avionics Systems Conference, DASC 2023. 42nd DASC, 2023-10-01 - 2023-10-05, Barcelona, Spain. doi: 10.1109/DASC58513.2023.10311109. ISBN 979-835033357-2. ISSN 2155-7195.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://2023.dasconline.org/

Kurzfassung

Changing climate towards higher temperatures and associated increased convective activity impede future air traffic. This paper investigates how environmental sustainability can be improved without jeopardizing safety and efficiency. Therefore, trajectories are computed to efficiently fulfill operational requirements while considering safety in terms of separation minima and convective weather constraints. The focus is in particular on the procedural implementation of a corresponding flight planning procedure, which respects the named requirements. Even though single flight optimization may result in new conflicts between the corresponding flights, and conflict resolution might destroy the benefits from single flight optimization, the complete system proved to be stable in trials with a Benelux scenario. The conflict resolution algorithms used on the optimized trajectories do not significantly downgrade the achieved efficiency.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/198065/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Weather-Optimized Individual Routes in a Global Scenario
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kuenz, AlexanderAlexander.Kuenz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5192-8894NICHT SPEZIFIZIERT
Lau, AlexanderAlexander.Lau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehlers, ThorstenThorsten.Ehlers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3979-0647NICHT SPEZIFIZIERT
Sanaei, RasoulRasoul.Sanaei (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7063-5114NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2023
Erschienen in:42nd IEEE/AIAA Digital Avionics Systems Conference, DASC 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/DASC58513.2023.10311109
ISSN:2155-7195
ISBN:979-835033357-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:convective weather, single flight optimization, flight trajectories, global scenario
Veranstaltungstitel:42nd DASC
Veranstaltungsort:Barcelona, Spain
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 Oktober 2023
Veranstaltungsende:5 Oktober 2023
Veranstalter :AIAA, IEEE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Braunschweig , Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Institut für Luftverkehr > Flugbetriebskonzepte
Institut für Luftverkehr > Lufttransportmanagement
Hinterlegt von: Kuenz, Dr. Alexander
Hinterlegt am:27 Okt 2023 10:53
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:58

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.