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Comparison of Design Gust and Turbulence Loads Prescribed in Certification Specifications on a Long-Range Transport Configuration

Handojo, Vega und Zimmer, Markus und Kruse, Martin (2023) Comparison of Design Gust and Turbulence Loads Prescribed in Certification Specifications on a Long-Range Transport Configuration. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2023, 2023-09-19 - 2023-09-21, Stuttgart, Deutschland.

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Kurzfassung

This work discusses three approaches for gust/turbulence load calculations prescribed in the certification specifications (CS23 and CS25) of the European Union Aviation Safety Agency (EASA): quasi-steady load factor, dynamic discrete gust, and continuous turbulence approach. Underlying gust and turbulence loads are calculated in MSC.Nastran in combination with a long-range transport configuration, featuring a high aspect ratio of 12.0. Under the requirement of considering aircraft elasticity in all approaches, wing bending moment results exhibit very good agreement throughout all calculations. In the context of the wing torsion moments, deviations caused by the fundamental differences in the approaches become apparent. Due to the absence of structural oscillations, the load factor approach generates the smallest amplitudes, followed by the discrete gust, and finally the continuous turbulence approach. In the latter case, the relation between a low mode damping ratio and high turbulence loads is elaborated. For structural sizing in early design stages, the deviation in the torsion moments are not expected to yield significant differences in the load-carrying wing masses. Nevertheless, the impact of aircraft elasticity on the quasi-steady gust loads are found to be crucial. Hence, the research suggests aircraft elasticity to be considered as early as possible during the aircraft design process. This finding gains in significance for flexible configurations, such as the reference aircraft.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/197908/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Comparison of Design Gust and Turbulence Loads Prescribed in Certification Specifications on a Long-Range Transport Configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Handojo, VegaVega.Handojo (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6030-2383NICHT SPEZIFIZIERT
Zimmer, MarkusMarkus.Zimmer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6785-7402NICHT SPEZIFIZIERT
Kruse, MartinMartin.Kruse (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:gust, turbulence, aircraft design, loads
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2023
Veranstaltungsort:Stuttgart, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 September 2023
Veranstaltungsende:21 September 2023
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Handojo, Dr.-Ing. Vega
Hinterlegt am:09 Okt 2023 14:29
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:58

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