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Case Studies to Illustrate the Rotorcraft Certification by Simulation Process; CS27/29 Low-Speed Controllability

van 't Hoff, Stefan und Dadswell, Christopher und Lu, Linghai und Padfield, G.D. und Podzus, Philipp und Quaranta, Giuseppe und White, Mark (2023) Case Studies to Illustrate the Rotorcraft Certification by Simulation Process; CS27/29 Low-Speed Controllability. In: 49th European Rotorcraft Forum, ERF 2023. 49th European Rotorcraft Forum, 2023-09-05 - 2023-09-07, Bückeburg, Deutschland.

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Kurzfassung

This paper is one of a set presented at the 49th European Rotorcraft Forum discussing results from the EU Clean Sky 2 project, Rotorcraft Certification by Simulation (RoCS). The process developed by the RoCS team provides guidance on the use of flight simulation in certification and features four case studies that illustrate aspects of the process using flight simulation models and flight test data provided by Leonardo Helicopters. This paper presents the case study for the low-speed controllability requirements from the relevant certification paragraphs in the EASA Certification Specifications CS-27 and CS-29. Following an introduction of the related specifications, and the motivation behind seeking compliance supported by simulation, the various phases of the RCbS process are explored in more detail. The intent is to exercise aspects of the RoCS guidance in a practical application to investigate the implementation, and the strengths and limitations, given real-world constraints. Emphasis is placed on the Validation & Verification as well as the Credibility Assessment, taking into account test and simulation uncertainties. Results from piloted simulation trials are included to illustrate possible flight simulator fidelity assessment methods.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/197881/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Case Studies to Illustrate the Rotorcraft Certification by Simulation Process; CS27/29 Low-Speed Controllability
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
van 't Hoff, StefanRoyal Netherlands Aerospace Center (NLR)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dadswell, ChristopherUniversity of LiverpoolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lu, LinghaiCranfield UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Padfield, G.D.University of LiverpoolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Podzus, PhilippPhilipp.Podzus (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Quaranta, GiuseppePOLIMINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
White, MarkUniversity of LiverpoolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2023
Erschienen in:49th European Rotorcraft Forum, ERF 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Rotorcraft, Certification, Simulation, RoCS, Uncertainty Quantification, Verification & Validation, Controllability, Manouevrability, Crosswind Hover
Veranstaltungstitel:49th European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Bückeburg, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 September 2023
Veranstaltungsende:7 September 2023
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: Podzus, Philipp
Hinterlegt am:25 Jan 2024 13:51
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:58

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