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DESIGN AND EVALUATION OF ACTUATION SYSTEMS FOR POSITION VARIABLE SHOCK CONTROL BUMPS

Schäfer, Michael und Lübbe, Sascha Mike und Goerttler, Andreas und Künnecke, Sven Christian und Bertram, Oliver (2023) DESIGN AND EVALUATION OF ACTUATION SYSTEMS FOR POSITION VARIABLE SHOCK CONTROL BUMPS. In: Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress DLRK 2023. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress DLRK 2023, 2023-09-19 - 2023-09-21, Stuttgart, Deutschland.

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Kurzfassung

A shock control bump (SCB) on the wing of a transonic airfoil can reduce the drag coefficient. However, a permanently active bump can also have negative effects and thus cannot be active over the entire flight envelope. Therefore, an adaptive SCB is required to take advantage in certain flight phases without having a negative effect on the flight in other phases. A position variable SCB can cover a larger flight range than a position fixed SCB. The system design process for a position variable SCB is strongly driven by interdisciplinary considerations, as both aerodynamic and structural boundary conditions have to be addressed. This paper describes the conceptual design process of such an SCB system, with the design of the actuating system and the analysis of the available installation space being the main focus of this work. The process starts with a preliminary design of the kinematic points of the actuation system. From the kinematic design and the provided aerodynamic loads, initial performance requirements for the actuator are derived. In the next step, three-dimensional models of different actuator technologies are automatically generated based on the performance requirements. Within the model environment, an installation space analysis can then be carried out in greater detail to further determine the integrability of the system. To investigate different concepts and apply the process to different wings, many steps of the process are automated or semi-automated. Based on the system design and the inclusion of aspects from aerodynamics and structure, a concept for a position variable SCB system was defined. Finally, the design was evaluated at aircraft level based on a flight mission.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/197665/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:DESIGN AND EVALUATION OF ACTUATION SYSTEMS FOR POSITION VARIABLE SHOCK CONTROL BUMPS
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schäfer, MichaelMichael.Schaefer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lübbe, Sascha MikeSascha.Luebbe (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Goerttler, AndreasAndreas.Goerttler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8315-1298NICHT SPEZIFIZIERT
Künnecke, Sven ChristianSven.Kuennecke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7139-3492NICHT SPEZIFIZIERT
Bertram, OliverOliver.Bertram (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7732-9280143954732
Datum:21 September 2023
Erschienen in:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress DLRK 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Shock Control Bump, SCB, actuation system, system design
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress DLRK 2023
Veranstaltungsort:Stuttgart, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 September 2023
Veranstaltungsende:21 September 2023
Veranstalter :DGLR e.V.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Sichere Systeme und System Engineering
Institut für Systemleichtbau > Adaptronik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Schäfer, Michael
Hinterlegt am:09 Okt 2023 08:10
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:57

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