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Gust and Maneuver Load Alleviation in Conceptual Aircraft Design

Krengel, Markus Dino und Hepperle, Martin (2023) Gust and Maneuver Load Alleviation in Conceptual Aircraft Design. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design. Springer Cham. Seiten 186-195. doi: 10.1007/978-3-031-40482-5. ISBN 9783031404818.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-40482-5_18

Kurzfassung

Load alleviation technologies are a promising approach to increase the fuel burn efficiency. Ideally, they should be taken into account already in the early design phase, where the geometry shape is defined. Implementing the capability for a correlated evaluation requires a multi-disciplinary simulation approach. The conceptual aircraft design framework within this paper includes coupled and physics-based models of the disciplines aerodynamics, structures and flight dynamics. The software ASWING from the Massachusetts Institute of Technology is included and provides an unsteady lifting-line calculation combined with non-linear Euler beam theory. The wing shape is optimized within a nine-dimensional design space via a surrogate model approach. The objective function is a multi-point mission block fuel. The difference between an optimized aircraft design without and with maneuver load alleviation shows a potential of 5.3% combined block fuel savings. The effects of gust load alleviation on loads and the overall aircraft design are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/197638/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:Die Arbeiten sind zum Teil gefördert durch das Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz (BMWK) als Teil des LuFo VI-1 Projektes INTELWI (Förderkennzeichen: 20A1903L).
Titel:Gust and Maneuver Load Alleviation in Conceptual Aircraft Design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Krengel, Markus DinoMarkus.Krengel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2082-7051146287908
Hepperle, Martinmartin.hepperle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 September 2023
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-031-40482-5
Seitenbereich:Seiten 186-195
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, Andreasandreas.dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, Gerdgerd.heller (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, Ewaldewald.kraemer (at) iag.uni-stuttgart.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) DLR.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, JulienILR - Aerodynamik, Technische Universität Berlin, Berlin, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Cham
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISBN:9783031404818
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft Design, Load Alleviation, Aeroelasticity, MDO
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Krengel, Markus Dino
Hinterlegt am:09 Nov 2023 12:05
Letzte Änderung:13 Nov 2023 08:44

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