elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Development process for a remote co-pilot to support single-pilot operation in a next-generation air transportation system

Niermann, Christian und Ebrecht, Lars und Küls, Jari und Findeisen, Marc und Hofmann, Thomas (2023) Development process for a remote co-pilot to support single-pilot operation in a next-generation air transportation system. In: Human-Centered Aerospace Systems and Sustainability Applications. AHFE 2023, 2023-07-20 - 2023-07-24, San Francisco, USA. doi: 10.54941/ahfe1003914.

[img] PDF
1MB

Offizielle URL: https://openaccess.cms-conferences.org/publications/book/978-1-958651-74-2/article/978-1-958651-74-2_0

Kurzfassung

The Next Generation Intelligent Cockpit (NICo) project at the German Aerospace Center (DLR) is conducting holistic research into the opportunities and risks of single-pilot operations. NICo’s mission is to evaluate SPO in a scientifically neutral way and to identify novel technologies for the next generation of aircraft. As part of the project, research is focused on the development of a remote co-pilot. This paper provides an overview of the development process, from conceptual considerations to the change of the task distribution in the cockpit to the design of the user interface for the future remote co-pilot. This paper is one of two complementary reports that together describe a joint development for a remote co-pilot system. The present paper is a discussion of the development process from the perspective of aerospace research. The counterpart, the user-centered approach from a designer’s point of view, is described in the companion AHFE paper by Findeisen entitled User-centered design process for a high-risk future aerospace system (Findeisen et al. 2023).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/197017/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Development process for a remote co-pilot to support single-pilot operation in a next-generation air transportation system
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Niermann, ChristianChristian.Niermann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8947-0767NICHT SPEZIFIZIERT
Ebrecht, LarsLars.Ebrecht (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8077-7391NICHT SPEZIFIZIERT
Küls, Jarijari.kuels (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Findeisen, Marcmarc.findeisen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hofmann, ThomasHochschule OsnabrückNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Erschienen in:Human-Centered Aerospace Systems and Sustainability Applications
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.54941/ahfe1003914
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Single Pilot Operation, Remote Co-Pilot, High-Risk HMI, Remote Aerospace Systems, Development Process, NICo, Next Generation Intelligent Cockpit
Veranstaltungstitel:AHFE 2023
Veranstaltungsort:San Francisco, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:20 Juli 2023
Veranstaltungsende:24 Juli 2023
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Niermann, Christian
Hinterlegt am:27 Sep 2023 16:53
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:57

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.