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Embedded WMLES of transonic buffet on a nacelle-aircraft configuration

Herr, Marius und Spinner, Sebastian und Probst, Axel und Radespiel, Rolf und Rudnik, Ralf (2023) Embedded WMLES of transonic buffet on a nacelle-aircraft configuration. In: AIAA SciTech 2023 Forum, Seiten 1-15. AIAA. AIAA Scitech 2023 Forum, 2023-01-23 - 2023-01-27, National Harbor, MD. doi: 10.2514/6.2023-0246.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
10MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2023-0246

Kurzfassung

Research on a long-range transport aircraft with Ultra High Bypass Ratio (UHBR) nacelles under transonic flow conditions is presented. Therefore different numerical as well as experimental methodologies are employed. A major research issue is the aerodynamic interaction of the flow field with UHBR nacelle, pylon, fuselage and wing lower side. The interactions of transonic shocks with the boundary layer are analyzed by RANS simulations with regard to flow separation and flow recirculation. Further investigations are performed for an isolated shock boundary layer interaction at the nacelle lower side with a scale resolving simulation approach. Therefore the embedded wall modeled LES (EWMLES) method in combination with a synthetic turbulence generator is employed. This allows to analyze the dynamics of the transonic shock front with regard to shock buffet. The results are compared to experimental data of pressure sensors and unsteady pressure sensitive paint (PSP) measurements obtained in wind tunnel testing at the the European Transonic Windtunnel (ETW). The impact of the angle of attack on the shock boundary layer interaction is assessed by numerical and experimental data showing consistent results with regard to the shock positions and shock dynamics.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/196532/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:View video presentation: https://doi.org/10.2514/6.2023-0246.vid
Titel:Embedded WMLES of transonic buffet on a nacelle-aircraft configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Herr, MariusMarius.Herr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3970-4390NICHT SPEZIFIZIERT
Spinner, SebastianSebastian.Spinner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3661-6814NICHT SPEZIFIZIERT
Probst, AxelAxel.Probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, Rolfr.radespiel (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, RalfRalf.Rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:19 Januar 2023
Erschienen in:AIAA SciTech 2023 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2023-0246
Seitenbereich:Seiten 1-15
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:AIAA
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Scale resolving simulation, Aircraft configuration, Ultra High Bypass Ratio (UHBR) nacelle, transonic flow, shock boundary layer interaction, embedded wall modeled LES
Veranstaltungstitel:AIAA Scitech 2023 Forum
Veranstaltungsort:National Harbor, MD
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 Januar 2023
Veranstaltungsende:27 Januar 2023
Veranstalter :AIAA
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Herr, Marius
Hinterlegt am:16 Aug 2023 09:08
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:56

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