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Improved Delayed Detached Eddy Simulation with Reynolds-stress background modelling

Herr, Marius und Radespiel, Rolf und Probst, Axel (2023) Improved Delayed Detached Eddy Simulation with Reynolds-stress background modelling. Computers & Fluids, 265 (106014). Elsevier. doi: 10.1016/j.compfluid.2023.106014. ISSN 0045-7930.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis 1 November 2025 - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
1MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0045793023002396?via%3Dihub

Kurzfassung

A novel variant of Improved Delayed Detached-Eddy Simulation based on a differential Reynolds-stress background model is presented. The approach aims to combine the advantages of anisotropy-resolving Reynolds-stress closures in the modelled RANS regions with consistent LES and wall-modelled LES behaviour in the resolved flow regions. In computations of decaying isotropic turbulence with a low-dissipative flow solver it is shown that a straightforward hybridised Reynolds-stress model provides insufficient turbulent dissipation as sub-grid closure in the LES regions and is therefore locally replaced by scalar viscosity modelling. Simulations of periodic channel flows at different Reynolds numbers and grid resolutions are used to calibrate and validate the wall-modelled LES branch of the new model. A final application in embedded wall-modelled LES of a flat-plate boundary layer is widely consistent with results using the SST-RANS background model, but shows some deviations from the Coles–Fernholz skin-friction correlation. In this regard, initial sensitivity studies indicate possible adverse effects due to the synthetic-turbulence approach used in these simulations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/196453/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Improved Delayed Detached Eddy Simulation with Reynolds-stress background modelling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Herr, MariusMarius.Herr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3970-4390NICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, Rolfr.radespiel (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Probst, AxelAxel.Probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:30 Oktober 2023
Erschienen in:Computers & Fluids
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:265
DOI:10.1016/j.compfluid.2023.106014
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Sagaut, PierreCNRSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:0045-7930
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hybrid RANS-LES IDDES Reynolds-stress background model Synthetic turbulence
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Hinterlegt von: Herr, Marius
Hinterlegt am:09 Aug 2023 10:48
Letzte Änderung:26 Mär 2024 12:54

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