elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Investigation of graphical user interfaces for online driving style customization of highly automated vehicles

Trende, Alexander und Krefting, Ina und Weber, Lars und Rieger, Jochem W. und Lüdtke, Andreas und Fränzle, Martin (2023) Investigation of graphical user interfaces for online driving style customization of highly automated vehicles. AHFE Open Access. 10th International Conference on Human Interaction & Emerging Technologies, 2023-08-22 - 2023-08-24, Nizza. doi: 10.54941/ahfe1004002. ISBN 978-1-958651-87-2.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
551kB

Offizielle URL: https://openaccess.cms-conferences.org/publications/book/978-1-958651-87-2/article/978-1-958651-87-2_56

Kurzfassung

Technological progress in the field of autonomous vehicles may lead to the introduction of such vehicles into traffic in the upcoming decades. However, user acceptance of the technology is an important factor besides the technical possibility of the introduction of the technology. Since driving is a complex task and people drive differently, they may prefer different driving styles of an autonomous vehicle. Giving the users the possibility to adjust and personalize the driving style of their autonomous vehicle might help with the user acceptance and adoption of the technology. For this purpose, we conducted a driving simulator study wit N=11 participants to investigate whether the participants would like to have the possibility to adjust driving style parameters through a graphical human-machine interface. During the experiment the participants experienced a simulated ride in a fully automated vehicle in a dynamic driving simulator and had the possibility to change driving style parameters like the speed or time-headway of the simulated automated vehicle. After the experiment the participants filled out a questionnaire with items about technology acceptance. Overall, the results of the questionnaire suggest that the participants found the HMIs beneficial. Overall, there was an above average rating of 4.38/5.00 that such driving style personalization HMIs are going to support the driver during the vehicle use. By analyzing the experimental data, we found that most of the participants were able to find a suitable set of driving style parameters before the end of the experiment. We hypothesize that the possibility for a user to adjust some driving style parameters may help the adoption of the technology and its user acceptance.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/196110/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Investigation of graphical user interfaces for online driving style customization of highly automated vehicles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Trende, Alexanderalexander.trende (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krefting, Inaina.krefting (at) uni-oldenburg.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weber, Larslars.weber (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rieger, Jochem W.jochem.rieger (at) uni-oldenburg.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lüdtke, Andreasandreas.luedtke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fränzle, Martinmartin.fraenzle (at) informatik.uni-oldenburg.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:111
DOI:10.54941/ahfe1004002
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Tareq, AhramNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Redha, TaiarNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:AHFE Open Access
Name der Reihe:AHFE International
ISBN:978-1-958651-87-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Autonomous Vehicles, Adaptive System, Personalized Automation, HMI, User Interaction
Veranstaltungstitel:10th International Conference on Human Interaction & Emerging Technologies
Veranstaltungsort:Nizza
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 August 2023
Veranstaltungsende:24 August 2023
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Forschung unter Weltraumbedingungen
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R FR - Forschung unter Weltraumbedingungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Mensch-Maschine Interaktion
Standort: Oldenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Systems Engineering für zukünftige Mobilität > Application and Evaluation
Institut für Systems Engineering für zukünftige Mobilität > Systems Theory and Design
Hinterlegt von: Weber, Lars
Hinterlegt am:14 Aug 2023 07:34
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:56

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.