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Functional Approach to a Fuel Cell Thermal Management System in Safety-Critical Applications

Voth, Viola und Lübbe, Sascha Mike und Schäfer, Michael und Berres, Axel und Bertram, Oliver (2023) Functional Approach to a Fuel Cell Thermal Management System in Safety-Critical Applications. In: AIAA Aviation 2023 Forum. American Institute of Aeronautics and Astronautics. AIAA Aviation 2023 Forum, 2023-06-12 - 2023-06-16, San Diego, USA. doi: 10.2514/6.2023-3879.

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706kB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2023-3879

Kurzfassung

One promising approach to increase the environmental compatibility of future commercial aircraft is the use of fuel cell systems. In the future, these are to be integrated into the aircraft architecture, for example to supply aircraft systems with electrical power. In this context, one of the greatest challenges is the design of a safe thermal management system (TMS), since fuel cells produce a large amount of heat despite a high efficiency of over 50 %. This paper identifies the relevant interfaces and functions of the TMS using a function-based approach. In the first step, a functional structure of the fuel cell system is created within an MBSE model, which can be used to identify all the key interfaces to the TMS. In the next step, the functions of the TMS are determined. To evaluate the effectiveness of the presented approach in a safety-critical application various architectures from the literature are analyzed. The considered functions and components are compared against the result of the functional design to identify potential blind spots of the different methods and existing literature.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195907/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Functional Approach to a Fuel Cell Thermal Management System in Safety-Critical Applications
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Voth, ViolaViola.Voth (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lübbe, Sascha MikeSascha.Luebbe (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schäfer, MichaelMichael.Schaefer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Berres, AxelAxel.Berres (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bertram, OliverOliver.Bertram (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7732-9280146054369
Datum:8 Juni 2023
Erschienen in:AIAA Aviation 2023 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2023-3879
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics
Name der Reihe:AIAA AVIATION Forum
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Functional Approach, Fuel Cell System, Thermal Management System, Safety-Critical Applications, MBSE, Functional Design
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation 2023 Forum
Veranstaltungsort:San Diego, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 Juni 2023
Veranstaltungsende:16 Juni 2023
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Sichere Systeme und System Engineering
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: Voth, Viola
Hinterlegt am:06 Nov 2023 17:38
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:56

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