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The Current Gap Between Design Optimization and Experiments for Transonic Compressor Blades

Munoz Lopez, Edwin Joseph und Hergt, Alexander und Beversdorff, Manfred und Grund, Sebastian und Steinert, Wolfgang und Gümmer, Volker (2023) The Current Gap Between Design Optimization and Experiments for Transonic Compressor Blades. In: 15th European Turbomachinery Conference on Turbomachinery Fluid Dynamics and Thermodynamics, ETC 2023. 15th European Conference on Turbomachinery Fluid Dynamics & Thermodynamics, 2023-04-24 - 2023-04-28, Budapest, Hungary.

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Offizielle URL: https://www.euroturbo.eu/publications/proceedings-papers/etc2023-228/

Kurzfassung

The successful design of compressor blades by numerical optimization relies on accurate CFD-RANS solvers that are able to capture the general performance of a given design candidate. However, this is a difficult task to achieve in transonic flow conditions, where the flow is dominated by inherently unsteady shock effects. In order to assess the current gap between numerics and experiments, the DLR has tested the recently optimized Transonic Cascade TEAMAero at the Transonic Cascade Wind Tunnel. The tests were performed at a Mach number of 1.2 and with inflow angles between 145-147°. The results indicate satisfactory agreement across the expected working range, over which the cascade losses were consistently predicted within 3-6% error. However, some key differences are observed in the details of the wake and on the performance near the endpoints of the working range. This comparison helps validate the design process, but also informs its constraints based on the limitations of CFD-RANS solvers.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195487/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:The Current Gap Between Design Optimization and Experiments for Transonic Compressor Blades
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Munoz Lopez, Edwin JosephEdwin.MunozLopez (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4511-037X147625477
Hergt, AlexanderAlexander.Hergt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-1643-7326147625478
Beversdorff, ManfredManfred.Beversdorff (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grund, Sebastiansebastian.grund (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Steinert, Wolfgangwolfgang.steinert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gümmer, Volkervolker.guemmer (at) tum.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Erschienen in:15th European Turbomachinery Conference on Turbomachinery Fluid Dynamics and Thermodynamics, ETC 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Transonic, Compressors, Wind Tunnel, Experimental, Numerical, CFD, Validation
Veranstaltungstitel:15th European Conference on Turbomachinery Fluid Dynamics & Thermodynamics
Veranstaltungsort:Budapest, Hungary
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 April 2023
Veranstaltungsende:28 April 2023
Veranstalter :European Turbomachinery Society
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Materialien und Technologien für die Energiewende
HGF - Programmthema:Thermische Hochtemperaturtechnologien
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E VS - Verbrennungssysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Gasturbine, L - Komponenten und Emissionen, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Munoz Lopez, Edwin Joseph
Hinterlegt am:19 Jun 2023 08:31
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:55

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