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Grey area in embedded wall-modelled LES on a transonic nacelle-aircraft configuration

Herr, Marius und Probst, Axel und Radespiel, Rolf (2023) Grey area in embedded wall-modelled LES on a transonic nacelle-aircraft configuration. CEAS Aeronautical Journal, Seiten 1-18. Springer. doi: 10.1007/s13272-023-00664-z. ISSN 1869-5590.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
6MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-023-00664-z

Kurzfassung

A scale-resolving hybrid RANS-LES technique is applied to an aircraft-nacelle configuration under transonic flow conditions using the unstructured, compressible TAU solver. In this regard, a wall-modelled LES methodology is locally applied to the nacelle lower surface to examine shock-induced separation. To circumvent the grey-area issue of delayed turbulence onset, a Synthetic Turbulence Generator (STG) is used at the RANS-LES interface. Prior to the actual examinations, fundamental features of the simulation technique are validated by simulations of decaying isotropic turbulence as well as flat plate flows. For the aircraft-nacelle configuration at a Reynolds number of 3.3 million, a sophisticated mesh with 420 million points was designed which refines 32 % of the outer casing surface of the nacelle. The results show a development of a well-resolved turbulent boundary layer with a broad spectrum of turbulent scales which demonstrates the applicability of the mesh and method for aircraft configurations. Furthermore, the necessity of a low-dissipation low-dispersion scheme is demonstrated. However, a noticeable drop of the surface skin friction downstream of the STG motivates further research on the impact of the interface modelling on the shock–boundary layer interaction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195393/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Grey area in embedded wall-modelled LES on a transonic nacelle-aircraft configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Herr, MariusMarius.Herr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3970-4390NICHT SPEZIFIZIERT
Probst, AxelAxel.Probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfISM, TU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:31 Mai 2023
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/s13272-023-00664-z
Seitenbereich:Seiten 1-18
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSpringerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hybrid RANS-LES Wall-modelled LES Synthetic turbulence Aircraft configuration Transonic flow Shock-induced separation
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
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DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Hinterlegt von: Probst, Axel
Hinterlegt am:15 Jun 2023 15:23
Letzte Änderung:26 Mär 2024 13:23

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