elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Airline Network Planning Considering Climate Impact: Assessing New Operational Improvements

Noorafza, Mahdi und Santos, Bruno F. und Sharpanskykh, Alexei und Zengerling, Zarah L. und Weder, Christian M. und Linke, Florian und Grewe, Volker (2023) Airline Network Planning Considering Climate Impact: Assessing New Operational Improvements. Applied Sciences, 13 (11), Seite 6722. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/app13116722. ISSN 2076-3417.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.3390/app13116722

Kurzfassung

The aviation industry has set an ambitious goal of reducing its climate impacts. Accordingly, airlines must balance their plans according to this goal with financial considerations. We developed a multi-objective framework to facilitate climate-aware network design by incorporating the objective to minimise the flight average temperature response (ATR) when optimising the airline network. We also assessed the operational improvements (OIs) which are introduced to improve sustainability in airline operations. In particular, we considered intermediate stop-overs (ISOs) and lower flight altitudes as OIs in our case studies. We analysed the impact of considering the climate impact in the planning of operations of three different airline types: one main-hub-and-spoke (KLM), one smaller multi-hub airline (TAP), and one low-cost carrier (EasyJet). The results show that airlines could also lower their environmental impact by 10–36% when considering the ATR as an objective. However, this would require an 8–20% reduction in profits. Adopting lower-altitude flying with ISO could mitigate their climate impact by 27–49% while reducing profits by approximately 6%. Our study highlights the importance of considering the airline network as a whole and demonstrates the potential benefits of operational improvements from a network perspective.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195375/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Airline Network Planning Considering Climate Impact: Assessing New Operational Improvements
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Noorafza, MahdiDelft University of Technology, Delft, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Santos, Bruno F.Delft University of Technology, Delft, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sharpanskykh, AlexeiDelft University of Technology, Delft, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zengerling, Zarah L.zarah.zengerling (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7424-3687148015157
Weder, Christian M.christian.weder (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Linke, FlorianFlorian.Linke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1403-3471NICHT SPEZIFIZIERT
Grewe, VolkerDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-8012-6783NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 Juni 2023
Erschienen in:Applied Sciences
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:13
DOI:10.3390/app13116722
Seitenbereich:Seite 6722
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2076-3417
Status:veröffentlicht
Stichwörter:airline network, climate impact of aviation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt, L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Hamburg , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Institut für Luftverkehr
Institut für Luftverkehr > Lufttransportmanagement
Hinterlegt von: Grewe, Prof. Dr. Volker
Hinterlegt am:06 Jun 2023 10:59
Letzte Änderung:04 Dez 2023 11:33

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.