elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Analysis of Combustion Noise Sources Using Doak's Momentum Potential Theory

D'Aniello, Raffaele und Knobloch, Karsten und Kissner, Carolin Anja (2023) Analysis of Combustion Noise Sources Using Doak's Momentum Potential Theory. Institute of Noise Control Engineering. Internoise 2022, 2022-10-21 - 2022-10-24, Glasgow, UK. doi: 10.3397/IN_2022_0148. ISBN 0736-2935. ISSN 0736-2935.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: https://www.ingentaconnect.com/content/ince/incecp/2023/00000265/00000006/art00008

Kurzfassung

Noise emissions of modern lean combustors are related to different sources. Direct combustion noise is generated by heat release fluctuations, while indirect noise sources include the acceleration of entropy and vorticity inhomogeneities through the nozzle-guide-vane at the combustor exit. The latter noise source is characterized by the coupling of fluctuations convected in non-uniform mean flow, which can e.g. cause vortical or entropic fluctuations to be partly transferred into acoustics. Due to the complexity of the sources, a clear and quantitative separation of the different phenomena in terms of primitive variables presents a significant challenge. This study therefore proposes an alternative framework for the description of combustion noise based on Doak's Momentum Potential Theory (MPT). The MPT defines a Generalized Acoustic Field (GAF) and describes the sound production in terms of mean energy fluxes carried by the respective acoustic, thermal and turbulent fluctuating momentum components. To confirm the ability to identify the different combustion noise sources, the method was applied to Large-Eddy Simulation data of a non-reacting swirl-combustor simulator. Finally, the coherent character and spectral behavior of the GAF were investigated using a Spectral Proper Orthogonal Decomposition (SPOD) analysis and correlated to the source distributions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195363/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Analysis of Combustion Noise Sources Using Doak's Momentum Potential Theory
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
D'Aniello, RaffaeleRaffaele.Daniello (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1601-1356136320592
Knobloch, KarstenKarsten.Knobloch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3424-0809NICHT SPEZIFIZIERT
Kissner, Carolin AnjaCarolin.Kissner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1094-0939NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 Februar 2023
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:265
DOI:10.3397/IN_2022_0148
Seitenbereich:Seiten 1061-1072
Verlag:Institute of Noise Control Engineering
Name der Reihe:INTER-NOISE and NOISE-CON Congress and Conference Proceedings
ISSN:0736-2935
ISBN:0736-2935
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Combustion Noise, Momentum Potential Theory (MPT), Entropy noise, FACTOR, CFD, Large-Eddy Simulation (LES), Aeroacoustics, Sound generated aerodinamically
Veranstaltungstitel:Internoise 2022
Veranstaltungsort:Glasgow, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 Oktober 2022
Veranstaltungsende:24 Oktober 2022
Veranstalter :Institute of Noise Control Engineering
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen, L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: D'Aniello, Raffaele
Hinterlegt am:05 Jun 2023 09:02
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:55

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.