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Aerodynamic design of shock control bumps on a transport aircraft wing considering structural constraints

Goerttler, Andreas (2024) Aerodynamic design of shock control bumps on a transport aircraft wing considering structural constraints. In: AIAA SciTech 2024 Forum, Seiten 1-20. AIAA SciTech Forum and Exposition 2024, 2024-01-08 - 2024-01-12, Orlando, Florida. doi: 10.2514/6.2024-2133. ISBN 978-1-62410-711-5.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2024-2133?Site=aiaa_frame

Kurzfassung

Shock control bumps can reduce the overall drag of a modern transport aircraft by reducing the wave drag. In this study, different shapes of static shock control bumps on a laminar wing are aerodynamically analyzed using numerical tools. Shapes that are structurally feasible are considered. The robustness is increased by reducing the overall height of the bump. This robust version of the bump is then implemented on a three-dimensional wing geometry of a modern transport aircraft on up to four spoilers. It is shown that the drag reduction potential varies linearly with the bump width in the investigated range of spoiler extensions. Over a wide range of lift coefficients, the bump robustly reduces drag by up to 2%. Estimated fuel savings of up to 1000kg can be derived for a flight mission of 9000km.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/194766/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:eISBN: 978-1-62410-711-5
Titel:Aerodynamic design of shock control bumps on a transport aircraft wing considering structural constraints
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Goerttler, AndreasAndreas.Goerttler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8315-1298NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:4 Januar 2024
Erschienen in:AIAA SciTech 2024 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-2133
Seitenbereich:Seiten 1-20
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISBN:978-1-62410-711-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:efficient aircraft, shock control bump, drag reduction
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech Forum and Exposition 2024
Veranstaltungsort:Orlando, Florida
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 Januar 2024
Veranstaltungsende:12 Januar 2024
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Goerttler, Andreas
Hinterlegt am:30 Jan 2024 10:40
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:55

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