Goerttler, Andreas (2024) Aerodynamic design of shock control bumps on a transport aircraft wing considering structural constraints. In: AIAA SciTech 2024 Forum, Seiten 1-20. AIAA SciTech Forum and Exposition 2024, 2024-01-08 - 2024-01-12, Orlando, Florida. doi: 10.2514/6.2024-2133. ISBN 978-162410711-5.
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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2024-2133?Site=aiaa_frame
Kurzfassung
Shock control bumps can reduce the overall drag of a modern transport aircraft by reducing the wave drag. In this study, different shapes of static shock control bumps on a laminar wing are aerodynamically analyzed using numerical tools. Shapes that are structurally feasible are considered. The robustness is increased by reducing the overall height of the bump. This robust version of the bump is then implemented on a three-dimensional wing geometry of a modern transport aircraft on up to four spoilers. It is shown that the drag reduction potential varies linearly with the bump width in the investigated range of spoiler extensions. Over a wide range of lift coefficients, the bump robustly reduces drag by up to 2%. Estimated fuel savings of up to 1000kg can be derived for a flight mission of 9000km.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/194766/ | ||||||||
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Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag) | ||||||||
Zusätzliche Informationen: | eISBN: 978-1-62410-711-5 | ||||||||
Titel: | Aerodynamic design of shock control bumps on a transport aircraft wing considering structural constraints | ||||||||
Autoren: |
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Datum: | 4 Januar 2024 | ||||||||
Erschienen in: | AIAA SciTech 2024 Forum | ||||||||
Referierte Publikation: | Ja | ||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||
In SCOPUS: | Ja | ||||||||
In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||
DOI: | 10.2514/6.2024-2133 | ||||||||
Seitenbereich: | Seiten 1-20 | ||||||||
Herausgeber: |
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ISBN: | 978-162410711-5 | ||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||
Stichwörter: | efficient aircraft, shock control bump, drag reduction | ||||||||
Veranstaltungstitel: | AIAA SciTech Forum and Exposition 2024 | ||||||||
Veranstaltungsort: | Orlando, Florida | ||||||||
Veranstaltungsart: | internationale Konferenz | ||||||||
Veranstaltungsbeginn: | 8 Januar 2024 | ||||||||
Veranstaltungsende: | 12 Januar 2024 | ||||||||
Veranstalter : | AIAA | ||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||
HGF - Programm: | Luftfahrt | ||||||||
HGF - Programmthema: | Effizientes Luftfahrzeug | ||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt | ||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | L EV - Effizientes Luftfahrzeug | ||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Flugzeugtechnologien und Integration | ||||||||
Standort: | Göttingen | ||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO | ||||||||
Hinterlegt von: | Goerttler, Andreas | ||||||||
Hinterlegt am: | 30 Jan 2024 10:40 | ||||||||
Letzte Änderung: | 05 Jul 2024 11:12 |
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