elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Increased Passenger Density in a Long-Range Aircraft Cabin Mock-Up at Mixing Ventilation

Dehne, Tobias und Schmeling, Daniel (2024) Increased Passenger Density in a Long-Range Aircraft Cabin Mock-Up at Mixing Ventilation. In: Dt. Luft- und Raumfahrt Kongress DLRK 2023 (610020), Seiten 1-8. Dt. Luft- und Raumfahrt Kongress DLRK 2023, 2023-09-19 - 2023-09-21, Stuttgart, Germany. doi: 10.25967/610020.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
247kB
[img] PDF
3MB
[img] PDF
1MB

Offizielle URL: https://www.dglr.de/publikationen/2024/610020.pdf

Kurzfassung

Increasing the seating density is a powerful tool to enhance the economic and ecologic performance of a passenger aircraft. To investigate changes in cabin ventilation, comfort and air quality, two increased seating densities (4-5-4 and 4-6-4) were compared with the 3-4-3 configuration well-known in long-range aircraft. As benchmark case, a generic mixing ventilation (MV) scenario, which is state-of-the-art in aircraft cabins, was investigated under static flight conditions in a full-scale twin aisle cabin mock-up at various flow rates. First results obtained at a constant airflow rate show a weak, but existing effect of the different seating configurations on the equivalent temperatures (determined for the individual body segments), i.e. the local thermal comfort for an aisle seat. Additional measurements were carried out with adjusted flow rates, which can be used to determine possible energy savings with the same level of comfort.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/194655/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:urn:nbn:de:101:1-2024012414284649956302
Titel:Increased Passenger Density in a Long-Range Aircraft Cabin Mock-Up at Mixing Ventilation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dehne, TobiasTobias.Dehne (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-6961-6834NICHT SPEZIFIZIERT
Schmeling, DanielDaniel.Schmeling (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2712-9974NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 Januar 2024
Erschienen in:Dt. Luft- und Raumfahrt Kongress DLRK 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.25967/610020
Seitenbereich:Seiten 1-8
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTDGLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Mixing ventilation, long-range aircraft cabin ventilation, thermal passenger comfort, passenger seating density
Veranstaltungstitel:Dt. Luft- und Raumfahrt Kongress DLRK 2023
Veranstaltungsort:Stuttgart, Germany
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 September 2023
Veranstaltungsende:21 September 2023
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - RoSto - Rolling Stock
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Dehne, Tobias
Hinterlegt am:23 Nov 2023 13:15
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:55

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.