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Evaluation of a real-time simulation environment for helicopter air-to-air refuelling investigations

Schmidt, Sven Olaf und Jones, Michael und Löchert, Patrick (2023) Evaluation of a real-time simulation environment for helicopter air-to-air refuelling investigations. The Aeronautical Journal, Seiten 1-19. Cambridge University Press. doi: 10.1017/aer.2022.106. ISSN 0001-9240.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
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Offizielle URL: https://www.cambridge.org/core/journals/aeronautical-journal/article/evaluation-of-a-realtime-simulation-environment-for-helicopter-airtoair-refuelling-investigations/54F1D48A16AAD6111DED287899C830E6

Kurzfassung

The ability to perform air-to-air refuelling (AAR) can dramatically extend the utility of helicopters, through effectively providing unlimited range. For helicopters, AAR is typically performed utilising the probe-and-drogue aerial refuelling method. This is a complex manoeuver, where normally both the helicopter and tanker aircraft are operating at the limits of their flight envelopes. In addition, the wake flow from the tanker aircraft can cause a significant disturbance on the refuelling helicopter. This paper presents the initial evaluation of an AAR scenario constructed within DLR’s flight simulator, the Air Vehicle Simulator (AVES), based on current procedures and pilot interviews. A mission task was defined to assess the scenario in AVES and results are subsequently discussed. For pilots unfamiliar to formation flight or HAAR, the results show the difficulty of the flying task itself at the given cueing. Measures for improvement in future investigations are suggested.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/194237/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Evaluation of a real-time simulation environment for helicopter air-to-air refuelling investigations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schmidt, Sven OlafS-OSchmidt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0356-0842NICHT SPEZIFIZIERT
Jones, MichaelMichael.Jones (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1782-739XNICHT SPEZIFIZIERT
Löchert, PatrickPatrick.Loechert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 Februar 2023
Erschienen in:The Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1017/aer.2022.106
Seitenbereich:Seiten 1-19
Verlag:Cambridge University Press
ISSN:0001-9240
Status:veröffentlicht
Stichwörter:helicopter air-to-air refueling, HAAR, aerial refueling, Future Air-to-Air Refueling, F(AI)²R, FAI2R, Future Military Transport Aircraft, FMTA, Generic Helicopter Model, GHM, heavy lift cargo helicopter, receiver, tanker, wake, flow field, turbulence, interaction, interference, probe, drogue, procedures, simulation, training, handling qualities, Mission Task Element, MTE, flying task, turbulence rating
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Verteidigungstechnologie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L -  Unterstützung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: Schmidt, Sven Olaf
Hinterlegt am:25 Apr 2023 13:02
Letzte Änderung:15 Mai 2023 11:16

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