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Analysis of Right Turning Vehicle Operation Characteristics at Intersections Using Trajectory Data

Shi, Ruolin und Wang, Xuesong und Leich, Andreas und Saul, Hagen und Bei, Xiaoxu und Sohr, Alexander (2023) Analysis of Right Turning Vehicle Operation Characteristics at Intersections Using Trajectory Data. Transportation Research Board (TRB) 102nd Annual Meeting, 2023-01-09 - 2023-01-11, Washington D.C., Vereinigte Staaten von Amerika.

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Kurzfassung

The implementation of human-like control in autonomous vehicles greatly benefits from a thorough investigation of the operation characteristics of right-turning vehicles at intersections, including driving behavior, speed, and path characteristics. But most existing studies consider the right-turning speed, path, and behavior characteristics separately, so the analysis of turning speeds considering different driving styles is rarely combined with the path model. Therefore, based on trajectory data, this paper made a comprehensive analysis. Firstly, conflicts at an intersection were extracted using extended Time-To-Collision (ETTC) as the indicator and the driving behaviors of right-turning vehicles were divided into aggressive and normal styles. Secondly, a binary Logit model was built to study the significant influencing variables on driving behavior choice after relevant variables were screened by Random Forest. Finally, the relationship between path and speed was considered, and the influencing factors of speed curves under different driving styles were analyzed. The results show that the minimum speed, the mean speed, the mean speed in the lateral direction, and the number of general conflict points around the right-turning vehicles have the greatest influence on driving behavior choice. The acceleration and deceleration stages of aggressive and normal speed curves are affected by different factors, such as vehicle types, the speed into turning stage, and the minimum ETTC value. In this paper, the operation characteristics of right-turning vehicles at an intersection were analyzed as a whole, and the conclusions can lay a foundation for the development of human-like autonomous driving and the construction of path planning models.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/193824/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Zusätzliche Informationen:https://annualmeeting.mytrb.org/OnlineProgram/Details/19466
Titel:Analysis of Right Turning Vehicle Operation Characteristics at Intersections Using Trajectory Data
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Shi, Ruolin2111224 (at) tongji.edu.cnNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wang, Xuesongwangxs (at) tongji.edu.cnhttps://orcid.org/0000-0001-9522-4098NICHT SPEZIFIZIERT
Leich, Andreasandreas.leich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5242-2051NICHT SPEZIFIZIERT
Saul, HagenHagen.Saul (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6961-7883NICHT SPEZIFIZIERT
Bei, Xiaoxuxiaoxu.bei (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sohr, AlexanderAlexander.Sohr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6698-2092NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 Januar 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:traffic safety, trajectories, surrogate measure of safety, right-turning vehicle, behavior
Veranstaltungstitel:Transportation Research Board (TRB) 102nd Annual Meeting
Veranstaltungsort:Washington D.C., Vereinigte Staaten von Amerika
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 Januar 2023
Veranstaltungsende:11 Januar 2023
Veranstalter :National Academies
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - KoKoVI - Koordinierter kooperativer Verkehr mit verteilter, lernender Intelligenz
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Institut für Verkehrssystemtechnik > Kooperative Systeme, BA
Institut für Verkehrssystemtechnik > Design & Bewertung von Mobilitätslösungen, BA
Institut für Verkehrssystemtechnik > Informationsgewinnung und Modellierung, BA
Hinterlegt von: Saul, Hagen
Hinterlegt am:24 Feb 2023 15:57
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:54

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