elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Climate-Optimised Intermediate Stop Operations: Mitigation Potential and Differences from Fuel-Optimised Configuration

Zengerling, Zarah Lea und Linke, Florian und Weder, Christian Martin und Dahlmann, Katrin (2022) Climate-Optimised Intermediate Stop Operations: Mitigation Potential and Differences from Fuel-Optimised Configuration. Applied Sciences, 12 (23). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/app122312499. ISSN 2076-3417.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2076-3417/12/23/12499

Kurzfassung

Saving fuel by splitting a flight mission with an intermediate stop for refuelling is described by the concept of intermediate stop operations. This can also be beneficial to the climate impact of aviation, if the flight level and intermediate stop airport are selected accordingly. This study aims to estimate the mitigation potential of an implementation of climate-optimised intermediate stop operations for European long-haul flights and compare it to fuel-optimal operations. For this purpose, fuel consumption and emissions are simulated along four-dimensional trajectories for the selected annual flight plan, and their average temperature response is calculated. A comparison between the reference case and climate-optimised as well as fuel-optimised scenarios shows a significant climate mitigation potential and reveals a shift of trajectories to lower latitudes and altitudes. However, increased flight times and fuel consumption limit implementation from stakeholders’ perspectives.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/193614/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Climate-Optimised Intermediate Stop Operations: Mitigation Potential and Differences from Fuel-Optimised Configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zengerling, Zarah Leazarah.zengerling (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7424-3687NICHT SPEZIFIZIERT
Linke, FlorianFlorian.Linke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1403-3471NICHT SPEZIFIZIERT
Weder, Christian MartinChristian.Weder (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dahlmann, KatrinKatrin.Dahlmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3198-1713NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 Dezember 2022
Erschienen in:Applied Sciences
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:12
DOI:10.3390/app122312499
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2076-3417
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aviation climate impact, intermediate stop operations, mitigation strategies, operational improvements, non-CO2 effects
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme > Luftverkehrsinfrastrukturen und Prozesse
Hinterlegt von: Zengerling, Zarah Lea
Hinterlegt am:10 Feb 2023 09:14
Letzte Änderung:10 Feb 2023 09:14

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.