elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Estimating the Economic Viability of Advanced Air Mobility Use Cases: Towards the Slope of Enlightenment

Pertz, Jan und Niklaß, Malte und Swaid, Majed und Gollnick, Volker und Kopera, Sven und Schunck, Kolin und Baur, Stephan (2023) Estimating the Economic Viability of Advanced Air Mobility Use Cases: Towards the Slope of Enlightenment. Drones. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/drones7020075. ISSN 2504-446X.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
6MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2504-446X/7/2/75

Kurzfassung

While different vehicle configurations enter the AAM market, airlines declare different ticket fares for their operations. This research investigates the operating cost of an airline and the economic viability with the announced fare per km rates. For this purpose, three use cases in the metropolitan area of Hamburg showcase representative applications of an AAM system, whereby a flight trajectory model calculates a flight time in each case. The direct operating cost are investigated for each use case individually and are sub-classified in five categories: fee, crew, maintenance, fuel and capital costs. Here, each use case has its own cost characteristics, in which different cost elements dominate. Additionally, a sensitivity analysis shows the effect of a variation of the flight cycles and load factor, that influences the costs as well as the airline business itself. Based on the occurring cost, a profit margin per available seat kilometer lead to a necessary fare per km, that an airline has to charge.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/193467/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Estimating the Economic Viability of Advanced Air Mobility Use Cases: Towards the Slope of Enlightenment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Pertz, JanJan.Pertz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7638-5347NICHT SPEZIFIZIERT
Niklaß, MalteMalte.Niklass (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6760-8561NICHT SPEZIFIZIERT
Swaid, MajedMajed.Swaid (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3017-4680NICHT SPEZIFIZIERT
Gollnick, VolkerVolker.Gollnick (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7214-0828NICHT SPEZIFIZIERT
Kopera, Svensven.kopera (at) rolandberger.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schunck, Kolinkolin.schunck (at) rolandberger.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Baur, Stephanstephan.baur (at) rolandberger.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:20 Januar 2023
Erschienen in:Drones
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.3390/drones7020075
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2504-446X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:urban air mobility; advanced air mobility; cost modeling; direct operating cost; profit margin; ticket price; intra-city; airport shuttle; regional mobility
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme
Hinterlegt von: Pertz, Jan
Hinterlegt am:09 Feb 2023 08:41
Letzte Änderung:13 Feb 2023 09:13

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.