elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Feasibility study for shunting locomotives with fuel cell hybridoverhead electric bi-mode powertrain

Jäger, Victoria Carolin und Böhm, Mathias und Konrad, Marcel und Pagenkopf, Johannes (2022) Feasibility study for shunting locomotives with fuel cell hybridoverhead electric bi-mode powertrain. In: 2022 Conference Proceedings Transport Research Arena, TRA Lisbon 2022. TRA - Transport Research Arena, 2022-11-14 - 2022-11-17, Lissabon. doi: 10.1016/j.trpro.2023.11.652. ISSN 2352-1457.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
670kB

Kurzfassung

Most shunting locomotives are equipped with diesel engines. Hydrogen fuel cell hybrid powertrains in combination with overhead electric driving capability (bi-mode) offer an emission-free option. Whereas a fuel cell hybrid traction chain is used for catenaryfree shunting and main-line operations, in main-line sections under catenary electricity is drawn from the overhead wire. With the aim to examine the feasibility of various operations in freight transport, generic driving profiles had been simulated and a powertrain layout has been calculated. The results show that the layout is particularly well suited when shunting and electrified main-line sections alternate. Non-electrified main-line operations can be covered but with limited range. Fuel cell hybrid-overhead electric bi-mode powertrains thus offers flexible operating conditions for certain shunting locomotive applications.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/193267/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Feasibility study for shunting locomotives with fuel cell hybridoverhead electric bi-mode powertrain
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Jäger, Victoria CarolinVictoria.Jaeger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4984-4725NICHT SPEZIFIZIERT
Böhm, Mathiasmathias.boehm (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9959-4790NICHT SPEZIFIZIERT
Konrad, MarcelMarcel.Konrad (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3981-483XNICHT SPEZIFIZIERT
Pagenkopf, JohannesJohannes.Pagenkopf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6265-7348NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 November 2022
Erschienen in:2022 Conference Proceedings Transport Research Arena, TRA Lisbon 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1016/j.trpro.2023.11.652
ISSN:2352-1457
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Rail freight; green logistics; zero-emission powertrains; clean hydrogen; fuel cell hybrid; overhead line; shunting locomotives
Veranstaltungstitel:TRA - Transport Research Arena
Veranstaltungsort:Lissabon
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 November 2022
Veranstaltungsende:17 November 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - ProCo - Propulsion and Coupling
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugenergiekonzepte
Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugsysteme und Technologiebewertung
Hinterlegt von: Jäger, Victoria Carolin
Hinterlegt am:20 Jan 2023 12:53
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:54

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.