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Implementation of Fuel Cells in Aviation from a Maintenance, Repair and Overhaul Perspective

Hoff, Tim und Becker, Florian und Dadashi, Alireza und Wicke, Kai und Wende, Gerko (2022) Implementation of Fuel Cells in Aviation from a Maintenance, Repair and Overhaul Perspective. Aerospace, 10 (23). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace10010023. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
434kB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2226-4310/10/1/23

Kurzfassung

Hydrogen is one of the most promising power sources for meeting the aviation sector’s long-term decarbonization goals. Although on-board hydrogen systems, namely, fuel cells, are extensively researched, the maintenance, repair and overhaul (MRO) perspective remains mostly unaddressed. This paper analyzes fuel cells from an MRO standpoint, based on a literature review and comparison with the automotive sector. It also examines how well the business models and key resources of MRO providers are currently suited to provide future MRO services. It is shown that fuel cells require extensive MRO activities and that these are needed to meet the aviation sector’s requirements for price, safety and, especially, durability. To some extent, experience from the automotive sector can be built upon, particularly with respect to facility requirements and qualification of personnel. Yet, MRO providers’ existing resources only partially allow them to provide these services. MRO providers’ underlying business models must adapt to the implementation of fuel cells in the aviation sector. MRO providers and services should, therefore, be considered and act as enablers for the introduction of fuel cells in the aviation industry.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/192944/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Implementation of Fuel Cells in Aviation from a Maintenance, Repair and Overhaul Perspective
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hoff, TimTim.Hoff (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1979-6785NICHT SPEZIFIZIERT
Becker, FlorianFlorian.Becker (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6517-2944NICHT SPEZIFIZIERT
Dadashi, AlirezaAlireza.Dadashi (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2704-1251NICHT SPEZIFIZIERT
Wicke, KaiKai.Wicke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8220-6437NICHT SPEZIFIZIERT
Wende, Gerkogerko.wende (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 Dezember 2022
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:10
DOI:10.3390/aerospace10010023
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aviation; liquid-hydrogen-fueled aircraft; fuel cell; maintenance; business model analysis
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wartung und Kabine
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Instandhaltung und Modifikation > Produktlebenszyklus-Management
Institut für Technische Thermodynamik > Energiesystemintegration
Hinterlegt von: Hoff, Tim
Hinterlegt am:04 Jan 2023 08:21
Letzte Änderung:04 Jan 2023 08:21

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