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Analysis of the unsteady loads on train models in windtunnels

Heine, Daniela und Ehrenfried, Klaus und Gries, Torsten und Heine, Gerrit und Müller, Max (2022) Analysis of the unsteady loads on train models in windtunnels. In: 23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics. 23. STAB-DGLR-Symposium 2022, 9.-10. Nov. 2022, Berlin, Deutschland.

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Offizielle URL: https://www.tu.berlin/index.php?id=27890

Kurzfassung

Climate change leads to adverse weather and wind conditions. These condi-tions may result in high loads on ground vehicles, especially trains and cars. For trains, crosswind forces as well as drag are subject to research. However, the study of unsteady loads requires extensive simulation of the unsteady in-coming flow conditions. Within the work presented in this paper, the loads on two different train models were analyzed experimentally using a specialized technique of gust generation in the wind tunnel. The loads were studied depending on the fre-quency and amplitude of sinusoidal gusts. The tests showed that mean loads measured with unsteady wind conditions exceed the loads during steady wind conditions in most specific test parame-ters. Especially the frequency of the gusts is crucial for the drag and cross-wind forces. The drag rises with increasing gust frequency. The crosswind forces have a maximum for a certain frequency. For this frequency, the wavelength of the gusts equals the train length leading to higher loads. In up-coming tests the influence of the gusts on the crosswind forces and the drag will be studied with an initial rotational angle of the train model.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/192145/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Analysis of the unsteady loads on train models in windtunnels
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heine, DanielaDaniela.Heine (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7967-5542NICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenfried, KlausKlaus.Ehrenfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gries, TorstenTorsten.Gries (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heine, Gerritgerrit.heine (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, MaxMax.Mueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2022
Erschienen in:23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSTABNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:unsteady loads, experimental simulation, crosswind force, drag
Veranstaltungstitel:23. STAB-DGLR-Symposium 2022
Veranstaltungsort:Berlin, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:9.-10. Nov. 2022
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - RoSto - Rolling Stock
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Heine, Daniela
Hinterlegt am:20 Dez 2022 15:24
Letzte Änderung:20 Dez 2022 15:24

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