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Experimental Assessment of Wing Lower Surface Buffet Effects Induced by the Installation of a UHBR Nacelle

Spinner, Sebastian und Rudnik, Ralf (2022) Experimental Assessment of Wing Lower Surface Buffet Effects Induced by the Installation of a UHBR Nacelle. CEAS Aeronautical Journal, Seiten 1-11. Springer. doi: 10.1007/s13272-022-00632-z. ISSN 1869-5590.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
5MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-022-00632-z

Kurzfassung

The installation of large bypass ratio engines on classical under wing configurations may lead to shock/boundary layer interaction on the wing lower surface, limiting the flight envelope in a similar way to classical buffet occurring on the wing suction side at high incidences in transonic flight. In this study, buffet effects on the lower surface of the wing induced by the installation of a Ultra-High-Bypass-Ratio through flow nacelle are assessed by means of wind tunnel testing. Unsteady pressure sensitive paint measurements were used to assess the pressure field on the wing with high temporal and spatial resolution. Strong unsteady shock motion associated with shock induced separation was found on the wing lower surface for various combinations of Mach number, Reynolds number and angle of attack. The wing lower surface buffet effects are found to increase with reducing angle of attack and are present over a wide range of Reynolds numbers. Preliminary spectral analysis suggests an upper limit for the buffet frequency at a Strouhal number of about 0.4.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/191776/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental Assessment of Wing Lower Surface Buffet Effects Induced by the Installation of a UHBR Nacelle
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Spinner, SebastianSebastian.Spinner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3661-6814NICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, RalfRalf.Rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:22 Dezember 2022
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/s13272-022-00632-z
Seitenbereich:Seiten 1-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSpringerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:CEAS Aeronautical Journal
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamics, Transonic Flow, Buffet, Engine Integration
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Spinner, Sebastian
Hinterlegt am:10 Feb 2023 11:03
Letzte Änderung:10 Feb 2023 11:03

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