elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Transient Thermal Lumped Parameter Model of an Electrical Excited Synchronous Machine with Forced Air Cooling for Shape Optimization

Spielmann, Hagen (2022) Transient Thermal Lumped Parameter Model of an Electrical Excited Synchronous Machine with Forced Air Cooling for Shape Optimization. In: 2022 IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference, VPPC 2022. IEEE Vehicle Power and Propulsion (IEEE VPPC 2022), 2022-11-01 - 2022-11-04, Merced, CA USA. doi: 10.1109/VPPC55846.2022.10003334. ISBN 978-166547587-7.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
3MB

Kurzfassung

This paper shows the thermal analysis of an electrical excited synchronous machine. For this purpose, a detailed lumped parameter model with transient calculation was built. The machine is cooled with a forced air stream which flows axial through the machine. In this regions the airflow contacts the windings and electrical sheets of the rotor and stator. The model contains regions of the airflow, the electrical sheets and windings of rotor and stator. The modeled heat sources are the iron and ohmic losses. The thermal model was compared with a warming up and cooling down cycle of a experimental setup and shows a good approximation with the measurement. Only the implemented correction parameter for the transition of thermal energy between iron and air are conspicuous low.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/191567/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Transient Thermal Lumped Parameter Model of an Electrical Excited Synchronous Machine with Forced Air Cooling for Shape Optimization
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Spielmann, HagenHagen.Spielmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-1703-440X171081741
Datum:November 2022
Erschienen in:2022 IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference, VPPC 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1109/VPPC55846.2022.10003334
ISBN:978-166547587-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Lumped parameter model, electrical excited synchronous machine, forced air cooling, time response thermal behavior
Veranstaltungstitel:IEEE Vehicle Power and Propulsion (IEEE VPPC 2022)
Veranstaltungsort:Merced, CA USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 November 2022
Veranstaltungsende:4 November 2022
Veranstalter :IEEE VTS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - FFAE - Fahrzeugkonzepte, Fahrzeugstruktur, Antriebsstrang und Energiemanagement
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Energiewandler
Hinterlegt von: Spielmann, Hagen
Hinterlegt am:11 Jan 2023 13:49
Letzte Änderung:06 Nov 2024 09:23

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.