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Future greenhouse gas emissions of automotive lithium-ion battery cell production

Xu, Chengjian und Steubing, Bernhard und Hu, Mingming und Harpprecht, Carina und van der Meide, Marc und Tukker, Arnold (2022) Future greenhouse gas emissions of automotive lithium-ion battery cell production. Resources, Conservation and Recycling. Elsevier. doi: 10.1016/j.resconrec.2022.106606. ISSN 0921-3449.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921344922004402

Kurzfassung

Understanding the future environmental impacts of lithium-ion batteries is crucial for a sustainable transition to electric vehicles. Here, we build a prospective life cycle assessment (pLCA) model for lithium-ion battery cell production for 8 battery chemistries and 3 production regions (China, US, and EU). The pLCA model includes scenarios for future life cycle inventory data for energy and key materials used in battery cell production. We find that greenhouse gas (GHG) emissions per kWh of lithium-ion battery cell production could be reduced from 41 to 89 kg CO2-Eq in 2020 to 10-45 kg CO2-Eq in 2050, mainly due to the effect of a low-carbon electricity transition. The Cathode is the biggest contributor (33%-70%) of cell GHG emissions in the period between 2020 and 2050. In 2050, LiOH will be the main contributor to GHG emissions of LFP cathodes, and Ni2SO4 for NCM/NCA cathodes. These results promote discussion on how to reduce battery GHG emissions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/191399/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Future greenhouse gas emissions of automotive lithium-ion battery cell production
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Xu, Chengjianc.xu (at) cml.leidenuniv.nlhttps://orcid.org/0000-0002-2512-5876NICHT SPEZIFIZIERT
Steubing, Bernhardb.r.p.steubing (at) cml.leidenuniv.nlhttps://orcid.org/0000-0002-1307-6376NICHT SPEZIFIZIERT
Hu, MingmingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Harpprecht, CarinaCarina.Harpprecht (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2878-0139NICHT SPEZIFIZIERT
van der Meide, MarcNICHT SPEZIFIZIERThttps://orcid.org/0000-0001-6888-316XNICHT SPEZIFIZIERT
Tukker, ArnoldNICHT SPEZIFIZIERThttps://orcid.org/0000-0002-8229-2929NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 August 2022
Erschienen in:Resources, Conservation and Recycling
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.resconrec.2022.106606
Verlag:Elsevier
ISSN:0921-3449
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Prospective life cycle assessment; Lithium-ion battery cells; Electric vehicles; Energy scenarios; Technology scenarios for metal supply
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Energiesystemdesign
HGF - Programmthema:Digitalisierung und Systemtechnologie
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SY - Energiesystemtechnologie und -analyse
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Energiesystemtechnologie
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Vernetzte Energiesysteme > Energiesystemanalyse, ST
Hinterlegt von: Harpprecht, Carina
Hinterlegt am:02 Dez 2022 10:24
Letzte Änderung:02 Dez 2022 10:24

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