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Introduction and Evaluation of an Aerostructural Coupling Approach for the Design of Shape Adaptive Compressor Blading

Seidler, Marcel und Montano Rejas, Zhuzhell und Friedrichs, Jens und Riemenschneider, Johannes (2022) Introduction and Evaluation of an Aerostructural Coupling Approach for the Design of Shape Adaptive Compressor Blading. In: ISABE 2022. International Society of Air Breathing Engines [ISABE] and NRC-CNRC, Canada. ISABE 2022, 2022-09-25 - 2022-09-30, Ottawa, Canada.

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Offizielle URL: https://conference.isabe.org/

Kurzfassung

To improve overall jet engine efficiency for a sustainable and energy-efficient future aviation, shape adaptive compressor blading is researched within the Cluster of Excellence SE2A. Depending on the present operating condition of the jet engine, spanwise blade twist and turning of the compressor rotor are adapted in order to match the varying inflow and flow deflection requirements throughout the flight mission. The design of shape adaptive compressor blading however requires an intensified aerostructural coupling in the early design stages of the compressor design process. To assess feasible deformations due to the actuation and to include structural design restrictions in the aerodynamic design process, structural FEA simulations are conducted and integrated in the design process. This research focuses on the integration process, with special emphasis on the rotor blade modelling as well as the post-processing of the FEA results in order to close the loop to the aerodynamic pre-design. A methodology for the re-engineering of the morphed rotor shapes is presented and applied to selected deformation scenarios. The study is concluded by 3D CFD simulations of re-engineered deformed rotor geometries in order to assess the potential of shape adaptive compressors.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/191146/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Funding by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, German Research Foundation) under Germany ́s Excellence Strategy – EXC 2163/1- Sustainable and Energy Efficient Aviation – Project-ID 390881007.
Titel:Introduction and Evaluation of an Aerostructural Coupling Approach for the Design of Shape Adaptive Compressor Blading
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Seidler, Marcelm.seidler (at) ifas.tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Montano Rejas, ZhuzhellZhuzhell.MontanoRejas (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3529-7532NICHT SPEZIFIZIERT
Friedrichs, JensInstitute of Jet Propulsion and Turbomachinery, University of Braunschweig, Hermann-Blenk-Str. 37, Braunschweig 38108, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Riemenschneider, JohannesJohannes.Riemenschneider (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5485-8326NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2022
Erschienen in:ISABE 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Verlag:International Society of Air Breathing Engines [ISABE] and NRC-CNRC, Canada
Status:veröffentlicht
Stichwörter:shape adaption; compressor aerodynamics; aerostructural coupling
Veranstaltungstitel:ISABE 2022
Veranstaltungsort:Ottawa, Canada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:25 September 2022
Veranstaltungsende:30 September 2022
Veranstalter :ISABE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung, L - Komponenten und Emissionen, L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Hinterlegt von: Montano Rejas, Zhuzhell
Hinterlegt am:01 Dez 2022 07:37
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:52

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