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Aircraft engine particulate matter emissions from sustainable aviation fuels: Results from ground-based measurements during the NASA/DLR campaign ECLIF2/ND-MAX

Schripp, Tobias und Anderson, Bruce E. und Bauder, Uwe und Rauch, Bastian und Corbin, Joel C. und Smallwood, Greg J. und Lobo, Prem und Crosbie, Ewan C. und Shook, Michael A. und Miake-Lye, Richard C. und Yu, Zhenhong und Freedman, Andrew und Whitefield, Philip D. und Robinson, Claire E. und Achterberg, Steven L. und Köhler, Markus und Oßwald, Patrick und Grein, Tobias und Sauer, Daniel und Voigt, Christiane und Schlager, Hans und LeClercq, Patrick (2022) Aircraft engine particulate matter emissions from sustainable aviation fuels: Results from ground-based measurements during the NASA/DLR campaign ECLIF2/ND-MAX. Fuel – The Science and Technology of Fuel and Energy, 325, Seite 124764. Elsevier. doi: 10.1016/j.fuel.2022.124764. ISSN 0016-2361.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
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Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.1016/j.fuel.2022.124764

Kurzfassung

The use of alternative jet fuels by commercial aviation has increased substantially in recent years. Beside the reduction of carbon dioxide emission, the use of sustainable aviation fuels (SAF) may have a positive impact on the reduction of particulate emissions. This study summarizes the results from a ground-based measurement activity conducted in January 2018 as part of the ECLIF2 ND-MAX campaign in Ramstein, Germany. Two fossil reference kerosenes and three different blends with the renewable fuel component HEFA-SPK (Hydroprocessed Esters and Fatty Acids Synthetic Paraffinic Kerosene) were burned in an A320 with V2527-A5 engines to investigate the effect of fuel naphthalene aromatic content and the corresponding fuel hydrogen content on nonvolatile particle number and mass emissions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/191101/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aircraft engine particulate matter emissions from sustainable aviation fuels: Results from ground-based measurements during the NASA/DLR campaign ECLIF2/ND-MAX
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schripp, TobiasDLR, VThttps://orcid.org/0000-0002-1594-7331NICHT SPEZIFIZIERT
Anderson, Bruce E.NASA, Langley, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bauder, UweUwe.Bauder (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5019-6043NICHT SPEZIFIZIERT
Rauch, BastianDLR, VThttps://orcid.org/0000-0002-1393-5943NICHT SPEZIFIZIERT
Corbin, Joel C.NRC, Measurement Science and Standards, Ottawa, CanadaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Smallwood, Greg J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lobo, PremNRC, Measurement Science and Standards, Ottawa, CanadaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Crosbie, Ewan C.NASA Langley Research Center, Hampton, VA, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Shook, Michael A.NASA Langley Research Center, Hampton, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Miake-Lye, Richard C.Aerodyne Research Inc, Billerica, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yu, ZhenhongAerodyne Res. Inc., USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Freedman, AndrewAerodyne Res. Inc., USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Whitefield, Philip D.Center of Excellence for Aerospace Particulate Emissions Reduction Research, Missouri University of Science and Technology, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Robinson, Claire E.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Achterberg, Steven L.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Köhler, MarkusMarkus.Koehler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9562-8455NICHT SPEZIFIZIERT
Oßwald, PatrickNICHT SPEZIFIZIERThttps://orcid.org/0000-0002-2257-2988NICHT SPEZIFIZIERT
Grein, TobiasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sauer, DanielDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-0317-5063NICHT SPEZIFIZIERT
Voigt, ChristianeDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-8925-7731NICHT SPEZIFIZIERT
Schlager, HansDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
LeClercq, PatrickDLR, VTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2022
Erschienen in:Fuel – The Science and Technology of Fuel and Energy
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:325
DOI:10.1016/j.fuel.2022.124764
Seitenbereich:Seite 124764
Verlag:Elsevier
ISSN:0016-2361
Status:veröffentlicht
Stichwörter:fuel, aromatics, naphtalene, composition, emissions
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration, L - Klima, Wetter und Umwelt, L - Komponenten und Emissionen
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Institut für Verbrennungstechnik > Chemische Kinetik und Analytik
Institut für Verbrennungstechnik > Mehrphasenströmung und Alternative Treibstoffe
Hinterlegt von: Voigt, Dr.rer.nat. Christiane
Hinterlegt am:29 Nov 2022 09:15
Letzte Änderung:30 Nov 2022 17:34

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