elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Dynamic Stall Investigation on a Rotating Semielastic Double-Swept Rotor Blade at the Rotor Test Facility Gottingen

Müller, Martin Michael und Weiss, Armin und Braukmann, Johannes N. (2022) Dynamic Stall Investigation on a Rotating Semielastic Double-Swept Rotor Blade at the Rotor Test Facility Gottingen. Journal of the American Helicopter Society (68). American Helicopter Society. doi: 10.4050/JAHS.68.022007. ISSN 0002-8711.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Experimental investigations of three-dimensional dynamic stall on a four-bladed Mach-scaled semielastic rotor with an innovative double-swept rotor blade planform are presented. The study focuses on the coupling between the aeroelastic behavior of the blade and the underlying aerodynamics. Blade bending moment and flap displacement measurements were conducted using strain gauges and optical tracking of blade tip markers. The aerodynamic behavior was characterized by means of unsteady surface pressure measurements using unsteady pressure-sensitive paint (iPSP) across the outer 65% of the blade span and fast response pressure transducers at discrete locations. Different cyclic-pitch settings were investigated at a rotation frequency of frotor = 23.6 Hz that corresponds to blade tip Mach and Reynolds numbers of Mtip = 0.282 - 0.285 and Retip = 5.84-5.95 × 105. The findings reveal a detailed insight into the nonlinear behavior in the flap movement during downstroke. iPSP and pressure transducer data indicate that this nonlinear flap behavior is caused by a radially phase-shifted dynamic stall process at the forward and backward swept part of the blade.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/190677/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Dynamic Stall Investigation on a Rotating Semielastic Double-Swept Rotor Blade at the Rotor Test Facility Gottingen
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Müller, Martin MichaelM-MMueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, ArminArmin.Weiss (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Braukmann, Johannes N.Johannes.Braukmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8046-9623NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 Dezember 2022
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.4050/JAHS.68.022007
Verlag:American Helicopter Society
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Innovative Rotorblade, Dynamic stall, Aeroelastic
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Müller, Martin Michael
Hinterlegt am:25 Nov 2022 13:21
Letzte Änderung:11 Mär 2024 17:45

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.