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Transport-based Transition Prediction for the Common Research Model Natural Laminar Flow Configuration

Krumbein, Andreas und Francois, Daniela Gisele und Krimmelbein, Normann (2022) Transport-based Transition Prediction for the Common Research Model Natural Laminar Flow Configuration. Journal of Aircraft, 59 (6), Seiten 1562-1573. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C036918. ISSN 0021-8669.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/1.C036918

Kurzfassung

This paper presents the application of a new γ-based one-equation transition transport model to the Common Research Model Natural Laminar Flow Configuration (CRM-NLF), which was the central test case of the 1st AIAA CFD Transition Modeling and Prediction Workshop. The new model uses a simplified formulation of the Arnal, Habiballah, and Delcourt transition criterion that is stability based. The model is formulated in a grid-point-local manner and is coupled to the Menter shear stress transport k-ω eddy-viscosity turbulence model. The flow conditions applied are exactly those that were reported from the National Transonic Facility wind tunnel test campaign. The comparisons of the results yielded by the new model in terms of the transition fronts along the wing span show a very good match with the transition fronts derived from the temperature-sensitive paint images taken during the wind tunnel test and with computational result from an e N-based Two-N-factor strategy using critical N-factors for Tollmien–Schlichting and crossflow instabilities and applying a local linear stability code.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/190639/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:eISSN 1533-3868
Titel:Transport-based Transition Prediction for the Common Research Model Natural Laminar Flow Configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Krumbein, AndreasAndreas.Krumbein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2772-7328133720682
Francois, Daniela GiseleDaniela.Francois (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krimmelbein, Normannnormann.krimmelbein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3850-9729133720910
Datum:23 November 2022
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:59
DOI:10.2514/1.C036918
Seitenbereich:Seiten 1562-1573
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CRM-NLF, intermittency, transition transport model, NASA, CFD, transition modeling, RANS, TAU code, eN method, transition prediction module, gamma model, AHD simple criterion
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Hinterlegt von: Krumbein, Dr.-Ing. Andreas
Hinterlegt am:09 Dez 2022 13:30
Letzte Änderung:25 Apr 2023 11:30

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