elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Numerical investigation of the unsteady behaviour of side jet induced control concepts

Schnepf, Christian (2024) Numerical investigation of the unsteady behaviour of side jet induced control concepts. In: 23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV, 154, Seiten 658-668. Springer Nature. 23. STAB-DGLR-Symposium 2022, 2022-11-09 - 2022-11-10, Berlin, Deutschland. doi: 10.1007/978-3-031-40482-5_62. ISBN 978-3-031-40481-8. ISSN 1612-2909.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
7MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-40482-5

Kurzfassung

In this study, the performance of side jet control for two different altitudes (10km/30km) was numerically investigated and compared with the effectiveness of secondary injection thrust vector control for a supersonic missile configuration for M = 7.0 and 6.2. This comparison also considered the behavior of the transient force signal caused by the side jet thrust increasing with time, resulting in a time delay between reaching the maximum side jet thrust and reaching the maximum induced force. It was shown that, in contrast to thrust vector control, the performance of side jet control decreases with increasing altitude as a result of a lower contribution of SWBLI to the total force. With respect to the SWBLI, it was found that the boundary layer state has a great influence on the SWBLI and affects the induced force to a certain extent

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/190431/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:ISSN 1612-2909 ISSN 1860-0824 (electronic) ISBN 978-3-031-40481-8 ISBN 978-3-031-40482-5 (eBook)
Titel:Numerical investigation of the unsteady behaviour of side jet induced control concepts
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schnepf, ChristianChristian.Schnepf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:154
DOI:10.1007/978-3-031-40482-5_62
Seitenbereich:Seiten 658-668
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldInstitut für Aerodynamik und Gasdynamik, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, JulienILR-Aerodynamik, TU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Nature
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-031-40481-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, Flugkörpersteuerung, Querschubsteuerung, Stoß-Grenzschichtwechselwirkung, Missile control, side jet control, SWBLI, Transition, CFD
Veranstaltungstitel:23. STAB-DGLR-Symposium 2022
Veranstaltungsort:Berlin, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 November 2022
Veranstaltungsende:10 November 2022
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Verteidigungstechnologie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L -  Wirkung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Schnepf, Christian
Hinterlegt am:06 Dez 2022 18:48
Letzte Änderung:06 Aug 2024 16:49

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.