elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

INFLUENCE OF THERMAL BARRIER COATING ROUGHNESS ON THE BOUNDARY LAYER STATE OF A HIGH-PRESSURE TURBINE VANE WITH HIGH ACCELERATION CLOSE TO RELAMINARIZATION

Petersen, Anna und Hilfer, Michael und Brakmann, Robin (2022) INFLUENCE OF THERMAL BARRIER COATING ROUGHNESS ON THE BOUNDARY LAYER STATE OF A HIGH-PRESSURE TURBINE VANE WITH HIGH ACCELERATION CLOSE TO RELAMINARIZATION. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2022, Dresden.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

This paper addresses how an engine relevant 7YSZ-thermal barrier coating (TBC) influences the boundary layer due to roughness. Experimental investigations on a NGV at the wind tunnel for straight cascades Göttingen (EGG) are conducted. The vane is modified so that the shape is not influenced by the thickness of the TBC. The roughness is expected to influence the location of the separation and transition. The effects that are influencing the transition next to the roughness are a positive and negative pressure gradient, separation and interacting shocks. The influence of the TBC will be discussed on the appearance of turbulent wedges, the position and the length of the separation bubble as well as the transition location. Together with previous investigations, this study creates a comprehensive picture of the aerothermodynamics of a turbine vane. Unsteady flow phenomena on a TBC coated NGV are investigated using ultra-fast-response temperature sensitive paint (iTSP). This data set will be used as a benchmark for innovative future turbine vane designs including TBC and extensive cooling. Additionally, the results will be used as a validation data set for numerical models and their improvement.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/190363/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:INFLUENCE OF THERMAL BARRIER COATING ROUGHNESS ON THE BOUNDARY LAYER STATE OF A HIGH-PRESSURE TURBINE VANE WITH HIGH ACCELERATION CLOSE TO RELAMINARIZATION
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Petersen, AnnaAnna.Petersen (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4819-4994NICHT SPEZIFIZIERT
Hilfer, Michaelmichael.hilfer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2881-7130NICHT SPEZIFIZIERT
Brakmann, RobinRobin.Brakmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:high pressure turbine stator; cascade; separation; transition; iTSP; SPOD; Infrared Technique
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2022
Veranstaltungsort:Dresden
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Werkstoffe und Herstellverfahren
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Turbine
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Petersen, Anna
Hinterlegt am:28 Nov 2022 09:55
Letzte Änderung:08 Dez 2022 16:51

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.