Wilke, Gunther Andreas und van der Wall, Berend G. und Tanabe, Yasutada und Sugawara, Hideaki und Kim, Do-Hyung und Kang, Hee J. und Jung, Sung N. und Bailly, Joëlle und Barakos, George und Steininger, Rinaldo und Lim, Joon W. (2022) Vortex-Induced Stall on an Actively Twisted Highly Loaded Model Rotor Blade. STAB-Symposium 2022, 09-10 Nov 2022, Berlin, Germany.
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Kurzfassung
As preparation for a future wind tunnel test of a rotor with twist actuation blades (STAR II ), a prediction effort by the contributing partners has been executed. In this paper, the results of the planned vortex-induced stall operating condition are presented. The current conclusion is that a noticeable spread of the results is given when searching the maximum attainable thrust, depending on the onset of stall once perceived by the individual simulation methodology. Some general trends for the best suited actuation settings reduce vibrations and required power could still be identified. Generally, most CFD-based results allowed to capture this physical phenomenon, but carefully tuned low-fidelity aerodynamics also managed to capture the same trends at a fraction of the computational cost.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/190245/ |
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Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vorlesung) |
Titel: | Vortex-Induced Stall on an Actively Twisted Highly Loaded Model Rotor Blade |
Autoren: | |
Datum: | November 2022 |
Referierte Publikation: | Ja |
Open Access: | Nein |
Gold Open Access: | Nein |
In SCOPUS: | Nein |
In ISI Web of Science: | Nein |
Seitenbereich: | Seiten 1-10 |
Status: | veröffentlicht |
Stichwörter: | helicopter rotor, STAR II, active twist, dynamic stall, vortex-induced stall, blade vortex interaction, rotor vibration |
Veranstaltungstitel: | STAB-Symposium 2022 |
Veranstaltungsort: | Berlin, Germany |
Veranstaltungsart: | nationale Konferenz |
Veranstaltungsdatum: | 09-10 Nov 2022 |
Veranstalter : | STAB/DGLR |
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr |
HGF - Programm: | Luftfahrt |
HGF - Programmthema: | Effizientes Luftfahrzeug |
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt |
DLR - Forschungsgebiet: | L EV - Effizientes Luftfahrzeug |
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Virtueller Hubschrauber und Validierung |
Standort: | Braunschweig |
Institute & Einrichtungen: | Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, BS Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber |
Hinterlegt von: | Wilke, Gunther Andreas |
Hinterlegt am: | 01 Dez 2022 11:04 |
Letzte Änderung: | 11 Dez 2023 10:25 |
Verfügbare Versionen dieses Eintrags
- Vortex-Induced Stall on an Actively Twisted Highly Loaded Model Rotor Blade. (deposited 01 Dez 2022 11:04) [Gegenwärtig angezeigt]
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