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Vortex-Induced Stall on an Actively Twisted Highly Loaded Model Rotor Blade

Wilke, Gunther Andreas und van der Wall, Berend G. und Tanabe, Yasutada und Sugawara, Hideaki und Kim, Do-Hyung und Kang, Hee J. und Jung, Sung N. und Bailly, Joëlle und Barakos, George und Steininger, Rinaldo und Lim, Joon W. (2022) Vortex-Induced Stall on an Actively Twisted Highly Loaded Model Rotor Blade. STAB-Symposium 2022, 09-10 Nov 2022, Berlin, Germany.

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Kurzfassung

As preparation for a future wind tunnel test of a rotor with twist actuation blades (STAR II ), a prediction effort by the contributing partners has been executed. In this paper, the results of the planned vortex-induced stall operating condition are presented. The current conclusion is that a noticeable spread of the results is given when searching the maximum attainable thrust, depending on the onset of stall once perceived by the individual simulation methodology. Some general trends for the best suited actuation settings reduce vibrations and required power could still be identified. Generally, most CFD-based results allowed to capture this physical phenomenon, but carefully tuned low-fidelity aerodynamics also managed to capture the same trends at a fraction of the computational cost.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/190245/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:Vortex-Induced Stall on an Actively Twisted Highly Loaded Model Rotor Blade
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wilke, Gunther AndreasGunther.Wilke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1915-5307148468463
van der Wall, Berend G.Berend.VanDerWall (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6144-0921148468464
Tanabe, Yasutadatan (at) chofu.jaxa.jphttps://orcid.org/0000-0002-3840-9026NICHT SPEZIFIZIERT
Sugawara, Hideakisugawara.hideaki (at) jaxa.jphttps://orcid.org/0000-0002-7905-2481NICHT SPEZIFIZIERT
Kim, Do-Hyungdhkim (at) kari.re.krhttps://orcid.org/0000-0003-2536-0101NICHT SPEZIFIZIERT
Kang, Hee J.hkang (at) kari.re.krhttps://orcid.org/0000-0001-5685-2112NICHT SPEZIFIZIERT
Jung, Sung N.snjung (at) konkuk.ac.krhttps://orcid.org/0000-0002-9007-6644NICHT SPEZIFIZIERT
Bailly, Joëllejoelle.zibi (at) onera.frhttps://orcid.org/0000-0002-6389-6276NICHT SPEZIFIZIERT
Barakos, Georgegeorge.barakos (at) glasgow.ac.ukhttps://orcid.org/0000-0002-5029-8453NICHT SPEZIFIZIERT
Steininger, Rinaldo2238057S (at) student.gla.ac.ukhttps://orcid.org/0000-0002-6764-0438NICHT SPEZIFIZIERT
Lim, Joon W.joon.w.lim.civ (at) army.milNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-10
Status:veröffentlicht
Stichwörter:helicopter rotor, STAR II, active twist, dynamic stall, vortex-induced stall, blade vortex interaction, rotor vibration
Veranstaltungstitel:STAB-Symposium 2022
Veranstaltungsort:Berlin, Germany
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:09-10 Nov 2022
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, BS
Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Wilke, Gunther Andreas
Hinterlegt am:01 Dez 2022 11:04
Letzte Änderung:11 Dez 2023 10:25

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