elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Future Aircraft and the Future of Aircraft Noise

Knobloch, Karsten und Manoha, Eric und Atinault, Olivier und Barrier, Raphael und Polacsek, Cyril und Lorteau, Mathieu und Casalino, Damiano und Ragni, Daniele und Romani, Gianluca und Centracchio, Francesco und Rossetti, Monica und Cioffi, Ilaria und Iemma, Umberto und Cipolla, Vittorio und Frediani, Aldo und Jaron, Robert und Enghardt, Lars (2022) Future Aircraft and the Future of Aircraft Noise. In: Aviation Noise Impact Management - Technologies, Regulations, and Societal Well-being in Europe Springer Earth and Environmental Science. Springer. Seiten 117-139. doi: 10.1007/978-3-030-91194-2_5. ISBN 978-3-030-91193-5.

[img] PDF
632kB

Offizielle URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-91194-2_5

Kurzfassung

In order to cope with increasing air traffic and the requirement to decrease the overall footprint of the aviation sector - making it more sustainably and acceptable for the whole society - drastic technology improvements are required beside all other measures. This includes also the development of novel aircraft configurations and associated technologies which are anticipated to bring significant improvements for fuel burn, gaseous and noise emissions compared to the current state and the current evolutionary development. Several research projects all over the world have been investigating specific technologies to address these goals individually, or novel - sometimes also called "disruptive" - aircraft concepts as a whole. The chapter provides a small glimpse on these activities - mainly from a point of view of recent European funded research activities like Horizon2020 projects ARTEM, PARSIFAL, and SENECA being by no-way complete or exhaustive. The focus of this collection is on noise implications of exemplary novel concepts as this is one of the most complicated and least addressed topics in the assessment of aircraft configurations in an early design stage. Beside the boundary layer ingestion concept, the design process for a blended wing body aircraft is described, a box-wing concept is presented and an outlook on emerging supersonic air transport is given.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/190119/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Future Aircraft and the Future of Aircraft Noise
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Knobloch, KarstenKarsten.Knobloch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3424-0809NICHT SPEZIFIZIERT
Manoha, Ericeric.manoha (at) onera.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Atinault, OlivierNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Barrier, RaphaelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Polacsek, CyrilNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lorteau, MathieuONERA, ChatillonNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Casalino, DamianoTU Delfthttps://orcid.org/0000-0002-7491-0467NICHT SPEZIFIZIERT
Ragni, DanieleTU DelftNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Romani, GianlucaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Centracchio, FrancescoUniversity Roma TRE, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rossetti, MonicaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cioffi, IlariaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Iemma, UmbertoUniversity Roma TRE, Italyhttps://orcid.org/0000-0002-8940-1489NICHT SPEZIFIZIERT
Cipolla, VittorioUniversity of Pisa, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frediani, AldoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jaron, RobertRobert.Jaron (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5676-8161147177509
Enghardt, LarsLars.Enghardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2022
Erschienen in:Aviation Noise Impact Management - Technologies, Regulations, and Societal Well-being in Europe
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-030-91194-2_5
Seitenbereich:Seiten 117-139
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Leylekian, Laurentlaurent.leylekian (at) onera.frhttps://orcid.org/0000-0002-8793-947XNICHT SPEZIFIZIERT
Covrig, AlexandraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maximova, AlenaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Springer Earth and Environmental Science
ISBN:978-3-030-91193-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft concepts, Aircraft noise
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Knobloch, Dr. Karsten
Hinterlegt am:21 Nov 2022 09:33
Letzte Änderung:22 Nov 2023 14:01

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.